De grootste ergernis bij zzp’ers – in het contact met klanten en potentiële klanten – is het feit dat (potentiële) opdrachtgevers niet of nooit reageren op een werkvoorstel of offerte. Vooral mkb-organisaties blinken uit in non-communicatie.
Dat blijkt uit een online enquête onder een aselecte groep van 234 leden van ZZP Netwerk Nederland.
Maar liefst 72 procent van de respondenten ergert zich groen en geel aan het onfatsoen van partijen aan wie op verzoek een offerte is toegezonden.
Een offerte heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. ‘De meeste zzp’ers geven dit helder aan in de offerte, maar zelfs op of na deze datum, hoort men vaak helemaal niets,’ zegt Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland.
Nabellen
Ook het nabellen blijkt vaak een crime. Waar in eerste instantie het contact goed was (iedereen is bereikbaar), zo geeft bij het nabellen om uit te zoeken of een offerte wordt omgezet in een order, niemand thuis.
Het feit dat zzp’ers deze ergernis op nummer één plaatsten is opvallend. Want op nummer twee staat dat rekeningen niet op tijd worden betaald. Op drie dat gedurende het traject werkzaamheden vaak inhoudelijk veranderen.
Top-5 ergernissen zzp’ers t.a.v. klanten
(men kon slechts één ergernis uit het lijstje aanvinken)
1. Geen reactie op een offerte (72%)
2. Te late betaling van facturen (11%)
3. Verandering inhoudelijke werkzaamheden (9%)
4. Afzeggen van een offerte zonder reden (5%)
5. Klant vraagt offerte maar weet eigenlijk niet wat hij wil (3%)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!