Het staat zelfs in de bijbel geschreven: ‘Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont’ (Prediker). Ook uit onderzoek blijkt dat duo’s beter zijn in het oplossen van problemen, omdat ze kunnen voortbouwen op elkaars gedachten en ideeën. Het is niet voor niets dat binnen de reclamewereld al decennialang in teams van twee wordt samengewerkt. Dat heeft niet alleen te maken met de specifieke ambachten van art directors en copywriters.
Tijdens de bijeenkomst ‘Creative couples & Dynamic Duos’ gaven drie koppels een kijkje in hun relatie. Wat zijn de succesfactoren en wat de struikelblokken? Het event in Pakhuis de Zwijger was een initiatief van SheSays, een wereldwijd netwerk dat focust op de betrokkenheid, scholing en organisatie van vrouwen in digital, marketing en reclame en werd georganiseerd door FinchFactor.
Nina Pierson en Annemarie van Gerrevink richtten samen Pup Creative Agency op, een bureau dat een brug slaat tussen autonome kunstenaars en opdrachtgevers. Pierson bedacht het idee voor Pup tijdens haar studie en ze wist dat ze het niet alleen wilde doen. ‘Dat was gewoon mijn buikgevoel. Ik kende Annemarie via via en ik had het gevoel dat zij de enige was met wie ik dit kon doen. En zo bleek het ook te zijn.’
Het verhaal van Pup gaat over vallen en opstaan. Ze produceerden bijvoorbeeld eigen voorstellingen en events die financieel niet uitkwamen. Maar dit bracht ze wel op nieuwe, betere, ideeën en het leverde uiteindelijk new business op.
Het slagen van de samenwerking zit hem volgens Pierson en Gerrevink in een aantal ‘beliefs’:
1. Accepteer verschillen, probeer elkaar niet te veranderen.
2. Maak gebruik van elkaars potentieel door elkaar vrij te laten, ook al is dat soms eng. Pierson richtte naast Pup de populaire saladbar SLA op en Gerrevink organiseert succesvolle R&B feesten. Beiden zijn uiteindelijk goed voor de geloofwaardigheid van hun werk binnen Pup.
3. Communicatie is alles, iedere dag even contact is noodzakelijk
4. Omarm de verschillen, heb ook voor de overeenkomsten
5. In een goed huwelijk wordt ruzie gemaakt, ook daar moet ruimte voor zijn
Wodka
Na het relatief rustige Pup-duo stuiterden 72andsunny’s Stephanie Newman en Rachel Hom het podium op. Hoewel Newman officieel Homs leidinggevende is, lieten zij zien als team op z’n sterkst te zijn. Hun eerste gezamenlijke optreden leidde voor 72andsunny tot het winnen van de Smirnoff-business.
Een aantal lessen van Newman en Hom:
- Sta open voor elkaar: ‘we both learn, we both teach’
- One can go fast, two can go far
- Blijf jezelf: cultivate your own voice
- Vertrouw elkaar: in trust, we trust
- Don’t overthink things
Tot slot betraden Jolande Otten and Dieuwertje Wijsmuller van Stichting Onterfd Goed het podium. Zij vertelden het fascinerende verhaal van hun organisatie die een nieuw ‘huis’ verzorgt voor museumcollecties. De specifieke kennis van Wijsmuller en de organisatietalenten van Otten zorgen ervoor dat Onterfd Goed regelmatig met spraakmakende acties in de media komt, bijvoorbeeld toen de verzameling typemachines van W.F. Hermans naar België verdween. Het is volgens Wijsmuller heel simpel: ‘Zonder elkaar hadden we dit nooit kunnen en vooral niet durven doen.’ Samen of niets dus.
Het enige vraag die in De Zwijger niet werd beantwoord was of en waarom vrouwelijke teams beter werken dan mannelijke. Genoeg stof om verder de volgende keer verder te praten.