Wel reclame!

De discussie laait weer eens op over de publieke tv-zenders. Wat kost het, wat levert het op en moet de overheid nog wel drie tv-zenders in de lucht houden? De timing is goed gekozen want er gloort een nieuw kabinet aan de horizon en dat wil fors bezuinigen in de publieke sector.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In opdracht van de Telegraaf is onlangs een poll uitgezet met als resultaat: ‘De kijker’ wil maximaal twee publieke tv-zenders en drie radiostations, geen reclame, een lagere bijdrage per huishouden en de mogelijkheid om de publieke omroep op te zeggen.

Even de feiten op een rij. Een gemiddeld huishouden betaalt via de belasting circa €75,- aan kijk- en luistergeld. Dat is verplicht en wordt verrekend middels de belasting. Uitgaande van ongeveer 7,2 miljoen huishoudens is dat dus een subsidiepot van 540 mln euro die jaarlijks naar de publieke rtv omroep stroomt. Als je het jaarverslag van de Ster downloadt zie je dat daar in 2009 een verdienste van 202 mln bijkomt en dat wordt opgemaakt. Kortom: het publieke bestel kost circa 740 miljoen euro!! Ik vermoed dat deze kosten die van RTL en SBS gezamenlijk overstijgen! Verder wil het gros van de ondervraagden (57 pct) een reclamevrij bestel. Dat is opmerkelijk want als het reclamevrij zou zijn dan worden de kosten alleen maar hoger (202 miljoen minder inkomsten) zonder enige garantie op verbetering van programmering. En let wel: de gemiddelde Brit betaald 158 euro voor het ontvangen van de BBC. Dat is het bewijs dat het nog wel eens veel duurder kan worden.

Opmerkelijk is dat 70 procent van de ondervraagden vindt dat er een ‘weigermogelijkheid’ zou moeten komen. Wie niet betaalt, kan de publieke omroep niet ontvangen. En dat is een uitstekend idee. Geen gedwongen winkelnering meer maar bewust kiezen voor de publieke omroep. Dan gaat er ook daar een andere wind waaien. Nederland is een subsidiefabriek geworden en de mensen op straat hebben niet half door welke rekening ze daarvoor betalen.

En natuurlijk moet reclame op de publieke omroep blijven. Het maakt de publieke omroep nog een beetje betaalbaar en vanuit mijn vakgebied is de publieke omroep een welkome aanvulling voor de moeilijk bereikbare doelgroepen via tv. Het publieke bestel maakt de mediamarkt gedifferentieerder en kleurrijker. Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit nog stukken beter kan en een alliantie met BBC eens bespreekbaar moet zijn. Maar in de benchmark van het Nederlandse tv-landschap doet de Ster het niet slecht!

Moet het veranderen..? Ja uiteindelijk is het publieke bestel aan een upgrade toe. Maar dat geldt wat mij betreft voor de hele publieke sector inclusief wegen en het ambtenarenapparaat. Op korte termijn denk ik dat we niet in een revolutie maar in een evolutie moeten denken. Dus met behoud van reclame maar met als doel behoud/uitbouw van kwaliteit maar dan zo kosten neutraal mogelijk. Zodat de belastingbetaler niet de dupe is en de mogelijkheid heeft bewust te kiezen. En laten we wel wezen, alles wat we gratis krijgen waarderen we toch minder dan datgene waarvoor we wel gekozen hebben. Er moet bezuinigd worden en ook het publieke bestel zal daar aan moeten geloven. Maar dan moeten ze wat mij betreft ook goed naar de regionale en lokale rtv-stations kijken. Want dat is een blinde vlek en daar hoor je niemand over. Kost de gemiddelde burger ook nog eens 75 euro per jaar! ‘Wij vakgenoten’ mogen ons best wel eens sterker maken voor het behoud van reclame op de publieke omroep. En ja daar zullen de commerciele omroepen het in eerste instantie niet mee eens zijn!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie