Het irriteerde me. Weer een nieuwsbericht over een logo, zonder context, zonder uitleg. Waarom is dat nieuwswaardig?
Een Google Alert wees me op de presentatie van een nieuw logo. Dit keer was het de gemeente Deinze in België die een nieuw logo heeft laten ontwikkelen.
Een artikel over logo’s als commodity
Ik begon met het schrijven van een artikel. Over hoe logo’s, sinds de opkomst van digitale platforms als 99designs en Fiverr, hard op weg zijn strooigoed te worden. Over hoe je ze al koopt voor vijf dollar en vast ook al voor minder. Over hoe de goegemeente vindt dat een logo sowieso geen geld mag kosten.
Het zou een artikel worden over hoe logo’s schromelijk overschat worden en dat logo-ontwerp anno nu een commodity aan het worden is. Maar vooral ook een artikel over mijn ergernis dat organisaties wél communiceren over het feit dat ze een nieuw logo hebben, maar dat ze niet uitleggen waarom dat zo verschrikkelijk nodig is en wat ze er in vredesnaam mee gaan doen. Want dat is veel interessanter, vind ik. Het ging me niet om Deinze. Deinze was slechts de aanleiding.
Een ander artikel
Maar dat artikel moet nog even wachten. Deinze gooide roet in het eten, met een volgende Google Alert over hetzelfde logo. Dat vraagt om een andere strekking van het artikel. Want wat een gepruts daar in Deinze.
Het Nieuwsblad bericht
Terug naar Deinze, dat krijgt dus een nieuw logo.
Het Nieuwsblad bericht:
‘Omdat het logo ‘Deinze-Centrum aan de Leie’ enigszins verouderd is, liet de stad een nieuw logo ontwerpen door het Gentse bureau Remarkable…
De tekening van een kronkelende Leie met dekenale kerk op de achtergrond verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een logo in het zwart en wit, de oorspronkelijke kleuren van Deinze zoals die in het stadswapen gebruikt worden.
Samen met de rest van de stadsnaam staat de D van Deinze centraal. Die eerste letter krijgt omgedraaid en samen met het uitroepingsteken de vorm van een smiley. Zo vormt het logo een knipoog naar alle inwoners.’
Deinze.jpg
Een logo met een knipoog
Het ontging me volledig waarom het logo een knipoog moest geven aan alle inwoners van Deinze. Als je het mij vraagt is het ook geen briljant ontworpen knipoog. En ik vroeg me af waarom dit logo voor deze gemeente een verbetering is.
Het oude logo is wat illustratief, misschien wat onhandig in sommige toepassingen en misschien ook niet enorm onderscheidend. Maar het is best sympathiek. Het is wat het is en het doet wat het moet doen.
Vandaag las ik een uitleg op #more-14205">Deinze Online. Niet van de gemeente, maar van een redacteur van het platform: ‘Een knipoog geef je aan iemand die je graag ziet (inwoners), of naar iemand die je tot bij je roept (migratie), of je kan je excuseren, sorry volgende keer zal ik er op letten. De knipoog kan je ook gebruiken in sms/mail taal dan is het veelal een ludieke afsluiter, zoals nu ;-). Deinze zal dus met de speelse, moderne doch serieuze huisstijl iedereen op zijn “wenken” bedienen.’
Aan die tekst kun je een heel artikel wijden, maar, dat ga ik niet doen. Denk er het jouwe van.
Vervolgens komt de ontwerper Louis Bruyneel nog even aan het woord, wiens doel het is om Deinzenaren te inspireren en te motiveren om ook sociale ambassadeurs van #Deinze te worden... Heel nobel allemaal.
Waar blijft de gemeente?
Maar waar blijft de gemeente in dit alles? Wat vreemd dat er bericht wordt over het nieuwe logo maar dat de gemeente zich stil houdt.
Dat komt, de gemeente had het nog even onder de pet willen houden tot de nieuwjaarsborrel van komende zondag. Maar Het Nieuwsblad berichtte er al over.
Remarkable heeft het logo op 24 december ter registratie aangeboden en op de site van het BOIP is het nieuwe logo te zien. Deinze Online speculeert erop dat Het Nieuwsblad deze merkregistratie heeft gevonden en vervolgens besloot er over te publiceren.
Maar goed. Ondertussen heeft iedereen kennis kunnen nemen van het nieuwe logo van Deinze. Het is niet duidelijk of de uitingen zoals die te zien zijn op de site van Deinze Online worden gedragen door de gemeente.
En de gemeente houdt zich stil.
Een bestaand logo mag je niet te grabbel gooien
En dáár is het logo nu weer veel te belangrijk voor. Dit is vragen om moeilijkheden. Het logo en de huisstijl zijn strategische instrumenten. Kom met een goede inhoudelijke uitleg of onderbouwing. Nut en noodzaak. Waarom dit nieuwe logo? Wat gaat dat voor de gemeente doen? Hoe wordt het toegepast? Waarom is dat belangrijk? Wat betekent dat voor de communicatie van de gemeente? Wat heeft het gekost en waarom is dat verantwoord? Maar neem in vredesnaam het initiatief en als dat niet meer kan, neem dan de regie.
In het geval van Deinze worden er alweer vragen gesteld over de kosten. En terecht.
Een logo laten ontwerpen mag dan tegenwoordig bijna een commodity zijn. Een logo dat je al jaren voert, is dat zeker niet. Het is een té belangrijk symbool om zomaar te grabbel te gooien.
Een kleine volksopstand misschien?
Ik hoop stiekem op een kleine volksopstand in Deinze. Zoals in Provincie Zeeland een jaar geleden. Met raadsvragen, carnavalsliederen (dit is een goed moment), parodieën op het logo, speciale actiepagina’s op Facebook en vooral een roep om de terugkeer van de ‘dubbele adelaar van sabel, vergezeld van drie rozen van keel’ in het logo van de gemeente.
Potverdorie, dat was nog eens een symbool. Ik wist het wel als ik in Deinze woonde…
----
Naar aanleiding van dit artikel werd ik gewezen op vergelijkbare logo's. Alvast een kleine greep... Ken je er ook een? Laat het me weten!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!