Sportief gezien is het krankzinnig om op één dag 6 keer de Alpe d’Huez op te fietsen. Toch gebeurt het sinds 2006 elk jaar. En niet alleen door topsporters. Ook huis-tuin-en-keuken-fietsers trotseren deze berg die dag 6 maal. En dat is echt geen eenvoudige opgave. Maar wat net zo verbazingwekkend is, is dat er in 2009 tijdens dit evenement ruim 6 miljoen euro voor KWF Kankerbestrijding is opgehaald, in 2006 was dit nog 360 duizend euro. Het doel voor 2010 is 10 miljoen. Ik vroeg me al een tijdje af hoe dit evenement zo snel heeft kunnen groeien. Afgelopen vrijdag kreeg ik het antwoord.
Peter Kapitein, een van de grondleggers van Alpe d’HuZes gaf tijdens een bijeenkomst zijn motivatie voor het organiseren van dit evenement. Hij vertelde een persoonlijk en inspirerend verhaal waar ik de volgende punten uit heb gedestilleerd (in aflopende volgorde van belang).
Een fanatiek commitment van de ‘makers’
De drie grondleggers en de direct betrokkenen van het eerste uur (zeg maar de harde kern) hebben een bijna fundamentalistisch geloof in wat ze doen. Ze willen elk jaar het evenement beter en groter maken. Voor twijfel is geen plek. Of zoals ze het zelf zeggen “opgeven is geen optie”.
Een sterke emotionele band
Dit fanatisme komt voort uit het feit dat er een sterke emotionele band is tussen deze harde kern en het resultaat dat ze willen bereiken: geld ophalen voor onderzoek ten behoeve van kankerpatiënten. Hierdoor ontstaat een groepsmotivatie om dingen voor elkaar te krijgen. Ook de deelnemers van latere edities hebben die sterke band met het onderwerp. Het is voor de meesten niet zozeer een sportieve prestatie maar veelal een eerbetoon aan een vriend, opa, moeder of andere relatie die kanker onder de leden heeft of de strijd verloren heeft. Hierdoor heeft dit evenement een viraal karakter.
Een grote uitdaging: iets nieuws
Of het nu een sportieve uitdaging is of een week in een glazen huis, het helpt enorm als de sterke emotionele band een uitdagende uitweg kan krijgen. Juist omdat de uitdaging loodzwaar is wordt de emotionele band versterkt, het gaat ergens om. Het is wel van belang om de eerste te zijn met een bepaald evenement en te blijven ontwikkelen.
Elevator Pitch
Of het nu gaat om “de strijd tegen kanker” of “het gevecht tegen malaria”, het helpt enorm als de deelnemers een heldere boodschap kunnen afgeven aan de mensen om hen heen. Met name als het doel is om particuliere sponsoren te vinden. Of je nu van veel mensen een beetje vraagt (het glazen huis) of van een beperkt aantal mensen een boel (bij Alpe d’HuZes moet elk deelnemend team 30.000 euro ophalen om aan de start te mogen verschijnen), het helpt als je elevator Pitch goed is. Dus hoe simpeler, en tegelijkertijd pakkender je boodschap is, hoe makkelijker het is om geld op te halen. In het geval van Alpe d’HuZes gaat 100% van de opbrengst naar onderzoek naar kanker. Dat is een sterk verhaal.
Brandpunt
Wat sommige events succesvoller maakt dan anderen is dat er sprake is van een brandpunt. Op één dag in juni zijn alle betrokkenen (inmiddels 10.000 mensen) aanwezig in een klein dorpje in Frankrijk en langs de 13 kilometer route naar boven. De aanwezigen beleven en creëren gezamenlijk de sfeer, die de gehele groep tot grotere hoogte opzweept. Bij het glazen huis komen iedereen samen op een groot plein. "Je bent er dus bij geweest".
Online platform helpt ook
Het Internet en mobiele telefoon zorgt ervoor dat de sponsorloop die vroeger alleen zichtbaar was in het dorp nu (inter)nationaal bereik heeft. Bovendien is het steeds makkelijker om te geven. Mijns inziens staat een online platform echter wel terecht onderaan de lijst met punten. Niet dat het onbelangrijk is, zeker niet. Ik zie alleen al te vaak dat het online platform eerst komt en dan pas (een aantal van) de andere genoemde punten. En dat is echt zonde van de investering.
De Alpe d'Huzes voor 2010 was binnen enkele uren vol. Ik geloof dat er 3.000 deelnemers zijn. Maar als je 10.000 euro op tafel legt mag je nog meedoen. Schrijf je dus in op www.opgeven isgeenoptie.nl..
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!