Pica primeur
Vorige week vertelden we je in de VrijMiBlog al dat adverteren op Instagram binnenkort mogelijk wordt in Nederland. Deze week liet Instagram dit in een eigen pica primeur aan haar gebruikers weten. Nu de kassa eindelijk kan gaan rinkelen, zal Instagram vast zeer verheugd zijn over het nieuws dat het aantal maandelijks actieve gebruikers deze week de 400 miljoen passeerde. Eind 2013 stond de teller nog op 300 miljoen. Instagram is inmiddels groter dan Twitter (314 miljoen) en Pinterest (100 miljoen). Maar om dit in perspectief te plaatsen: vergeleken met moederbedrijf Facebook (1,49 miljard) staat Instagram nog in de kinderschoenen.
Facebook steeds fitter
Facebook heeft een kunstmatige intelligentie ontwikkeld die sporten kan herkennen in video’s. Op dit moment kan het al sporten zoals hockey, basketbal en tafeltennis herkennen. Ook kan het programma meer subtiele varianten van een sport onderscheiden, zoals tussen honkbal en softbal. Voor wie nog geen bal snapt van het nut van deze nieuwe toepassing: het schijnt binnen het hogere doel van mastermind Mark te passen om kunstmatige intelligentie verder te ontwikkelen. En dit is vast één van de tools om dat balletje echt aan het rollen te krijgen.
Peace out
Dacht jij eindelijk rust te hebben gevonden op internet door met een adblocker verlost te zijn van alle banners, pop-ups en andere advertenties? Helaas, die rust was dan van korte duur. De maker van de populairste iOS-adblocker, met de toepasselijke naam Peace, trekt zijn app terug. 'Ik heb Peace uit de App Store teruggetrokken' , schrijft Marco Arment. 'Het spijt me voor al mijn fans en klanten, maar dit grote succes voelt niet goed.' Het is ongelooflijk maar waar: deze app-bouwer beweert dat zijn geweten belangrijker is dan het binnenhalen van flink wat flapjes. De app zou te rigoureus zijn, omdat alle reclames in één keer werden geblokkeerd: 'Een zwart-wit-beslissing die in werkelijkheid veel gecompliceerder is.' Juist ja. Is deze beste man zijn verstand verloren of zou hij gechanteerd worden? Wij houden deze mogelijke maffiosi praktijken voor je in de gaten.
Selfiemoord
Alle foodies, fitstagrammers en flashpackers opgelet! We weten dat het maken van een selfie een eerste levensbehoefte is, maar let alsjeblieft op de gevaren. Deze week is een Japanse toerist overleden toen hij een selfie probeerde te nemen op de Taj Mahal en een dodelijke val maakte van een trap. Een selfiemoord dus. Hiermee komt het aantal doden door selfies in 2015 op twaalf. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld al een man gespiest door een stier, toen hij tijdens een stiergevecht een selfie nam. Nu lijkt een foto met je nieuwe springtouw of met je ontbijt van geitenkwark en chiazaad wellicht minder gevaarlijk, maar toch. Een gevaar zit in een klein hoekje.
Bolloftes worden werkelijkheid
Sinds begin december was iedereen gegrepen door de belofte van Bolletje: bij 200.000 likes op het verzoek van twee fans, zouden zakjes met alleen witte chocolade kruidnoten in de schappen komen te liggen. Halverwege deze maand waren de 260.000 likes al bereikt. Toch was het nog even spannend of Bolletje de witte chocoladedroom van de twee fans werkelijkheid zou gaan maken. Het bakkersbedrijf verklaarde toen: 'We zijn er intern hard mee bezig. Dat is niet in een paar dagen geregeld.' Gelukkig regelde Bolletje het wel in een paar weken: Bolletje zegt “JA!” tegen witte chocola.
Social media stond deze week weer bol van het dodelijk lekkere nieuws. Jij bent weer helemaal bij dus wij zijn blij. Fijn weekend!
Deze bijdrage is geschreven door social media bureau Blauw Gras. Wij geven merken een gezicht op social media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!