Zo onderzocht de Fournaise Group, een performance managementbureau. In hun Global Marketing Effectiveness Study stellen ze 70 procent van de marketeers vorig jaar teveel werd ‘afgeleid’ door zogenaamde game-changers: marketing automation, omnichanneltactieken en big data management.
Fournaise meent dat ze in plaats daarvan beter hun marketingtechnieken hadden kunnen inzetten en testen.
Fournaise interviewde meer dan 1,200 CEO’s and marketingbeslissers in de VS, Europa, Azië en Australië. Daarnaast mat men de effectiviteit van 2,5 miljoen advertisingcampagnes, zowel on- als offline.
79 procent van de respondenten gaf aan de onderzoekers toe dat ze er –in termen van ROI- niet in waren geslaagd hun bestedingen te verdedigen tegenover het management.
Volgens Jerome Fontaine, CEO van Fournaise, is de grootste les dat campagnes en activiteiten die geen bewijs geven dat de klantwaarde positief wordt beinvloed, nooit goed zullen scoren, ongeacht het mediakanaal.
Fontaine: ‘Een van de ziektes in marketing is dat marketeers vaak vergeten dat nieuwe media, marketing automation, omnichannel en big data alleen maar tools zijn, die je kunt inzetten om boodschappen het beste sturen, te analyseren en te optimaliseren. Marketeers die in 2013 deze tools tot de kern van hun strategie maakten, kwamen bedrogen uit. Want in marketing betekent vorm niets zonder de juiste content.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!