In juli publiceerde Gartner weer zijn jaarlijkse hype cycle voor digitale marketing. Altijd een goed moment om te kijken what's hot and what's not voor de komende jaren.
Hot zijn zonder twijfel marketingdata. Aan de top van hype cycle vind je datamanagement en driven marketing. Kijk nog even beter. Want alleen data driven marketing zal van de toppers volgens Gartner nog wel 5 tot 10 jaar in de hype cycle blijven staan. Dan pas zal het zijn plateau bereiken en "volwassen" zijn.
Ofwel, marketeers: blijf leren en exploreren met data. Data driven marketing verwijst bij Gartner naar het verzamelen, analyseren en gebruiken van informatie over je klanten. Wat zijn de behoeften, in welke context gebruiken ze deze en tot welk gedrag leidt dit. En natuurlijk; hoe kan je als marketeer het gedrag beïnvloeden.
Natuurlijk moet dit bottom line bijdragen aan je Return On Investment op je marketingeuro (ROIM). Dus is het bij data belangrijk om op voorhand concrete doelstellingen te zetten en deze meten. Het is niet erg als je de doelstelling niet haalt, het is wel erg als je daar niet van leert. Alleen met deze launch en learn mentaliteit kan een marketeer van iedere actie leren.
Maar is het niet vreemd, dat social analytics, web analytics en predictive analytics al over the hill zijn volgens Gartners hype cycle? Dat blijven toch essentiële instrumenten die zich nog verder ontwikkelen onder druk van data driven marketing? Of mischien mist er een nieuwe hype, die niet in de cycle staat? Wat dacht je van big data voor marketeers?
Eigenlijk is what's hot en what's not niet heel belangrijk. Belangrijk is dat je je als marketeer blijft ontwikkelen op het gebruik van data voor creativiteit. Want eerst een leuk creatief idee, om dan te kijken of dit met data werkt, is niet te vinden in de Gartners hype cycle voor digital marketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!