Vijftigplussers: 6 communicatiewetten

Als vervolg op 10 misverstanden over 50+'ers, 6 communicatiewetten om deze (online) actieve doelgroep te bereiken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als er ergens winst te behalen is, is het bij de 50+'er volgens Nathan Vos (hoofdredacteur van Zin) en Ingrid van der Werf (Senior research consultant bij Sanoma). Deze groep heeft hun huis afbetaald en is soms stoerder en wereldwijzer dan hun kinderen. Daarnaast gebruiken ze alle soorten media, reizen ze overal heen, kopen online en daten er op los. Toch worden zij in de media vaak genegeerd of voelen zij zich niet aangesproken. Wie is nu eigenlijk die ‘vijftiger’? Dat lees je in dit artikel. Benieuwd naar de ‘tien misverstanden over 50+'ers’, lees dan: 50+'ers: 10 misverstanden.

Ingrid van der Werf gaf een presentatie met tien misverstanden over vijftigers, gevolgd door zes communicatiewetten. De zes communicatiewetten zijn:

1. Geef positieve waarden mee
Vijftigplussers willen worden benaderd door middel van positieve uitingen. Denk bij uitingen eraan: ‘het leven aan de andere kant van de vijftig is mooi!’. Bekijk eens de campagne: Vodafone- The Kiss.

2. Geef zekerheid
50+-ers verlangen naar zekerheid. Online bestellen, geen probleem, maar dan willen ze wel een gevoel van zekerheid. Dit houdt in veel gevallen in een duidelijke communicatie van contactgegevens van de personen die kunnen ze aanspreken als iets niet lukt. Populaire website is bijvorbeeld Expert die ‘gratis twee jaar garantie, bezorgservice, installatie & montage en hulpgarantie’ biedt.

3. Bied uitdagingen
50+-ers willen nieuwe dingen proberen, geef hun inspiratie voor uitdagingen die ze, al dan niet in het dagelijks leven, aan kunnen gaan. Of dit nou het bereiden van een Ethiopisch gerecht is of een uitdaging op sportief of intellectueel gebied.

4. Hou de zorg weg
Vijftigplussers willen zolang mogelijk uit de zorg blijven. Bied hen hiervoor de tools aan voor zover dit mogelijk is. Dit kan bestaan uit een aantal tips naar een gezonder leven, maar ook een app voor bloedonderzoek op reis.

5. Eer de vrijheid
Vijftigplussers willen zich vrij voelen. Uitingen waaruit vrijheid blijkt doen het daarom goed. Vrijheid in beweging, in denken, etcetera.

6. Wees sociaal verantwoordelijk
Ook vijftigplussers verwachten steeds meer sociale verantwoordelijkheid van bedrijven. In je communicatie kun je dus hierop inspelen door te zeggen hoe zuinig je product is. Dus bij een auto vooral vermelden hoe een auto het doet op dat maatschappelijk verantwoorde gebied in plaats van de snelheid benadrukken.

Deze zes aanbevelingen zijn een aanvulling op het artikel: en gebaseerd op deze misverstanden. In dit artikel is ook te lezen hoe vaak 50+'ers online aanwezig zijn, op welke dragers en wat ze allemaal doen. Besteed hier aandacht aan bij uitvoeren van deze 6 wetten van Ingrid van der Werf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie