Lemz heeft tijdens het Cannes Lions-festival in 3 verschillende categorieën gouden Leeuwen gewonnen voor de Sweetie-case voor Terre des Hommes. Het bureau viel in Direct, Promo & Activation en PR in de prijzen, een unieke prestatie, want niet eerder won een Nederlands bureau tijdens het Cannes-festival 5 keer goud op een avond.
Lemz was vooraf de gedoodverfde winnaar en de hooggespannen verwachtingen werden tijdens de eerste avond direct waargemaakt. Omdat goede doelen zijn uitgesloten voor het winnen van een Grand Prix, kan Lemz deze ultieme prijs niet winnen in de reguliere categorieën. Met 5 gouden Lions maakt het bureau wel kans op de Grand Prix for Good die worden gekozen uit alle gouden winnaars. Deze prijs wordt zaterdag op de slotavond uitgereikt.
Ook Wieden+Kennedy viel meerdere keren in de prijzen, maar won geen goud. De andere Nederlandse inzendingen op de shortlists haalden niet het podium.
Promo & Activation
Lemz heeft in de categorie Promo & Activation 2 gouden en 1 zilveren Lion gewonnen voor Sweetie. Een bronzen award ging naar Wieden+Kennedy voor Heineken’s Legendary Posters.
De Grand Prix in Direct ging naar Adam&EveDDB Londen voor de Harvey Nichols-case ‘Sorry I spent it on myself’, de kerstcampagne van het luxe warenhuis.
De case, waarin mensen op een tongue-in-cheek manier worden aangemoedigd vooral aan zichzelf te denken, wordt het beste uitgelegd met de commercial:
De cadeautjes in de film werden daadwerkelijk verkocht bij Harvey Nichols en waren razendsnel uitverkocht.
PR
De enige gouden PR Lion voor Nederland ging wederom naar Lemz en Terre des Hommes. Ook in deze categorie lof voor Lemz dat voor Sweetie in zo’n beetje alle gezaghebbende buitenlandse media publiciteit kreeg.
De Grand Prix in PR ging naar Chipotle’s Scarecrow van Creative Artists Agency LA (pr-bureau Edelman).
Chipotle wist – na alle Grand Prix’s in 2012 - ook dit jaar weer indruk te maken met een complete case waarin misstanden in de voedingsindustrie werden blootgelegd.
Creative effectiveness
In de categorie Creative Effectiveness speelden Nederlandse bureaus geen rol van betekenis. De Grand Prix ging naar McCann Melbourne voor V/LINE Transport.
De Australische spoorwegen speelden slim in op het feit dat jongeren uit Australische dorpjes vaak wegtrekken naar de steden en niet meer terug keren. Ouders konden de jongeren de ‘Guilt trip’ sturen, goed voor een gratis reis naar huis, zodat ze in ieder geval nog voor een bezoekje aan hun ouders terug gingen. De campagne bestond uit een goed uitgeruste toolbox waarmee ouders hun kinderen konden bestoken.
Direct Lions
In de felbegeerde categorie van de Direct Lions, scoort Lemz dubbel goud. Wieden + Kennedy is goed voor twee keer brons. Beide winnaars scoren met inzendingen die ook bij andere jury’s veelvuldig in de prijzen vallen. De ‘Sweetie’ case van Lemz, voor Terre des Hommes, wint goud in zowel de categorie ‘Use of digital marketing’ als ‘Charity’. Wieden + Kennedy Amsterdam slaat eveneens een dubbelslag met de inzending ‘The Legendary Posters’ van klant Heineken. Behalve in de categorie algemeen is deze inzending goed voor brons in de categorie ‘fmcg’.
Voor de Direct Lions waren acht Nederlandse inzendingen genomineerd. ‘Dead man tweeting’ (Publicis, stichting ALS), ‘#Sharethesofa’ (DDB&Tribal, Heineken, 2x) en ‘Have a Seat’ (JWT Amsterdam, Kitkat) vielen net buiten de prijzen.
In totaal zijn er 75 Direct Leeuwen uitgereikt. De Grand Prix gaat naar Groot-Brittannië. Deze werd gewonnen door OgilvyOne Londen dat succesvol is met ‘Magic of Flying’ voor klant British Airways. Verder is er 18 keer goud, 17keer zilver en 49 keer brons.