Vijf bekende merken die dit jaar verdwenen

Het jaar 2016 was in alle opzichten een heftig jaar. Treitervloggers en terreur bepaalden de krantenkoppen en we namen afscheid van iconen als Prince, David Bowie en Johan Cruijff. Ook in het retaillandschap was het een slagveld, waarbij bekende merken hun gang naar de eeuwige jachtvelden hebben gemaakt. Als volgt een opsomming van de bekendste merken die zichzelf in 2016 nomineerden voor een plek in de hernieuwde editie van het boek ‘Verdwenen Merken’.

V&D

De bekendste verdwijning van het jaar, alhoewel het faillissement op 31-12-2015 werd uitgesproken, komt op naam van het voormalig warenhuis V&D. Het is nog te vroeg om de merknaam definitief af te schrijven, maar feit is dat panden leeg zijn gehaald en de naam uit de winkelstraat is verdwenen. Over het merk zelf is veel gezegd en , met als eeuwige conclusie dat Nederlanders de besteksetten en het beddengoed na 130 jaar toch liever elders bleek te kopen.  Wat de definitieve plannen worden van de nieuwe merkeigenaar Ronald Kahn moet nog duidelijk worden, maar op de achtergrond wordt al over een mogelijke (online) doorstart gefluisterd. Verdwenen, maar zeker nog niet vergeten dus.


Scheer & Foppen

De zomer van 2016 werd onbedoeld voor onbepaalde tijd verlengd voor de ruim 500 werknemers van dit elektronicabedrijf, dat haar oorsprong vindt in 1964. Het was dat jaar dat Aart Foppen aan de start stond van zijn eigen familiebedrijf en een latere Quote 500-notering, met een geschat vermogen van 90 miljoen euro. In 1972 werd het bedrijf Scheer overgenomen en ontstond de merknaam "Scheer & Foppen". Hieronder groeide het merk uit tot een keten van 64 vestigingen, inclusief een zeer succesvolle webshop. Toen Scheer & Foppen in 2011 internetbedrijf Modern.nl overnam, werd het merk zelfs een van de grootste online elektronica-aanbieders van Nederland. Begin augustus kwam hier een abrupt einde aan, toen bleek dat het niet meer was opgewassen tegen de teruglopende omzetten en sterke (web)concurrentie. 


Taptoe

Een tijdschrift voor kinderen van 8 tot 11 jaar, dat zich richt op de  van de jeugd. Dat was hoe Taptoe zich in 1953 presenteerde aan Katholiek Nederland. Dit katholieke karakter hield het merk vol, tot de overname door uitgeefgigant Malmberg in 1966. Taptoe werd steeds meer een stripblad, maar dit legde het tijdschrift geen windeieren. Al in 1983 dreigde Taptoe daarom te stoppen vanwege het teruglopende lezersaantal. In plaats van te stoppen, besloot Malmberg de uitgiftecyclus echter te veranderen van wekelijks, naar tweewekelijks. De laatste grote verandering kwam in 2009, toen Taptoe een crossmediaal concept werd, met een belangrijke spellenwebsite als grote katalysator. Uiteindelijk hield het merk het in deze hoedanigheid vol tot de zomer van 2016.


Foto Klein

Voor vakbond FNV kwam het faillissement van Foto Klein nog als een ‘grote verrassing’, maar voor marketeers mocht het geen nieuws meer zijn. Foto Klein, verkoper van allerhande fotoapparatuur, had te maken met dezelfde sores als alle andere omgevallen fotoketens. De opkomst van webwinkels en steeds betere smartphonecamera’s waren, evenals voor de al eerder verdwenen merken Kral Super Photo en Foto Objectief, de voornaamste reden dat Foto Klein in januari van dit jaar definitief haar deuren sloot. Hiermee kwam een einde aan het 40-jarig bestaan en de werkgelegenheid voor enkele honderden medewerkers.


Holland International

Het laatste slachtoffer in dit illustere rijtje van in 2016 verdwenen merken, is het oer-Hollandse reisbureau Holland International. Ook hier won het internet het van de merknaam, maar ditmaal lag hier geen faillissement aan ten grondslag. Het was het Duitse moederbedrijf TUI dat dit jaar bekendmaakte voortaan meer reizen onder haar eigen naam te gaan verkopen. TUI zou hierdoor, met name online, sterker naar voren moeten komen bij reislustige surfers en shoppers. In november kwam daarmee een einde aan het bestaansrecht van de merknaam Holland International, die in 1974 ontstond na de fusie van meerdere kleine reisorganisaties. 

 

 Bij belangrijke marktontwikkelingen blikt Robbert van Loon, mede-auteur van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie