Van start-up naar volwassenheid (met tips)

Stel: je bent een jong bedrijf en je wilt de wereld veroveren. Hoe begin je? Hoe groei je van start-up naar volwassenheid?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat zijn de do’s en don’ts onderweg? Mijn top- 5 voor een groot deel op basis van mijn eigen ervaringen, zou er als volgt uitzien.

  • Zoek een goede adviseur
  • Wees bereid om te falen (en op je donder te krijgen)
  • Zoek samenwerkingspartners
  • Wees sociaal
  • Blijf bij de les 

En natuurlijk moet je keihard willen werken. Maar dat is logisch. 

1. Zoek een goede adviseur
Er zijn genoeg mensen die je willen helpen met de opstart van je onderneming. Ik heb mijn adviseur ontmoet via LinkedIn. Zijn profiel beschreef exact wie ik wilde zijn en hij bleek bereid om mijn businessplan te lezen. 
Zes maanden en 15 versies verder (de eerste 14 had hij met de grond gelijkgemaakt) was ik klaar om te starten. Het eerste effect van deze opstartfase: mijn startkrediet bij de bank was zo geregeld. 

2. Wees bereid om te falen
Wees niet bang om fouten te maken. Om op je bek te gaan. Zeg dus ‘ja’ tegen die ambitieuze elevator pitch, die presentatie of dat kennismakingsgesprek bij die grote onderneming.
Te hoog gegrepen? Dat bepaalt niemand behalve jijzelf. Intussen leer jij van de gelegenheid én ontmoet je heel veel interessante mensen. Onthoud: degenen die je het hardst op je donder geven, zijn je beste leermeesters. 

3. Zoek samenwerkingspartners
Een goede deler kan vermenigvuldigen. Zoek partners die jou kunnen helpen je bedrijf te laten groeien en vice versa. Het doel: sámen omzet creëren. Klanten delen is in het begin best eng, maar je wordt er absoluut sterker van. 

4. Wees sociaal
Zaken doen is geven en nemen. Maar… je doet zaken met ménsen, niet met bedrijven. Leer dus mensen kennen, geen bedrijven. Social media kunnen daar een prima middel voor zijn. Je ontmoet gegarandeerd mensen van wie je veel kunt leren. 

5. Blijf bij de les
Focus! Hou je bezig met je doel, je visie, zoals je die je in je businessplan hebt beschreven. Zelf actualiseer ik mijn businessplan iedere maand, zodat ik zeker weet dat wat ik vandaag doe, bijdraagt aan wie ik morgen wil zijn. 

Ik heb niet de illusie dat ik het al ‘gemaakt’ heb. Sterker nog: ik zie mezelf nog steeds als ambitieuze start-up. Heb jij andere ervaringen of tips? Laat ze me gerust weten. Een goede ondernemer is namelijk nooit uitgeleerd. Ik zeker niet!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie