Tv-zorgen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De stichting ReclameRakkers maakt zich zorgen. Uit een onderzoek dat de stichting samen met de Nijmeegse Radboud Universiteit presenteert, komen ‘verontrustende’ conclusies naar voren. Ik noem er enkele: <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

‘Mediaproducties zijn het resultaat van professionele keuzes en zijn geen neutrale reflectie van de realiteit. Zo is het besluit over het type personage en de setting waarin een situatie zich afspeelt een keuze vanuit het referentiekader van een producent. Het blijkt dat 63% van de kinderen dit onvoldoende beseft. Daarbij geldt dat hoe jonger de kinderen, des te minder het begrip over het ontstaan van deze selectieve werkelijkheid. 51% begrijpt onvoldoende dat hun realiteitsperceptie mede wordt beïnvloed door mediatechnische aspecten als geluid, camerastandpunten en special effects.’ (...)

‘Zowel de producent als de mediaboodschap zelf worden beïnvloed door sociale, culturele, economische en politieke aspecten. Om een hogere mate van mediawijsheid en realiteitsperceptie te bereiken, is het belangrijk dat de mediagebruiker zich bewust is van deze verschillende instituties. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen vooral slecht scoren wat betreft de sociale en culturele aspecten: 84% heeft onvoldoende in de gaten dat deze aspecten de mediaboodschap vormen en zo hun realiteitsbeeld beïnvloeden.’

Kinderen beseffen ook de invloed van economische factoren niet goed: 85% van de kinderen realiseert zich onvoldoende dat de media-industrie wordt geleid door een winstmotief.

Poeh. Nog los van de vraag of de gemiddelde volwassen tv-kijker zich dit allemaal realiseert, ben ik eerlijk gezegd erg blij dat voor mijn kinderen dat ze dat niet allemaal weten. Het zou van tv-kijken een erg vermoeiende bezigheid maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie