Dat meldt Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame, in het vandaag gepresenteerde jaarrapport 2012. Het instituut wijt de daling aan de aanhoudende recessie en een tegenvallend EK voetbal.
Vergeleken met 2011 zijn de netto tv-bestedingen aan spot in 2012 met 5,9 procent gedaald naar 846 miljoen euro. De omzet aan spot bedroeg in het vierde kwartaal van vorig jaar 255 miljoen euro.
Non-spot advertising heeft minder last gehad van de economische situatie. Met een lichte daling van twee procent is de omzet daarvan uitgekomen op 116 miljoen euro. Omdat deze sponsoring vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert non-spot advertising minder snel op economische trends.
Zag Spot in 2011 de bestedingen op het gebied van online video nog stijgen, nu is de omzet daarvan gedaald tot onder het niveau van 2010. De netto bestedingen tonen in 2012 een daling van twintig procent tot 8,9 miljoen euro. Volgens Spot is ook hier de economische crisis voor verantwoordelijk en concentreren adverteerders hun mediabudget nu op media met bewezen resultaten zoals tv. Ook zorgt het groeiende aantal online video-aanbieders, die niet allemaal bij Spot zijn aangesloten, voor versnipperingen van het budget, wat Spot niet geheel kan traceren.
De tv-bestedingen van 2012 waren lager dan die in 2011, 2010 en 2008. Toch heeft Spot goede hoop voor 2013 en verwacht het een groei van één tot drie procent. De troonswisseling zal volgens het marketingcentrum het ontbreken van grote sportevenementen compenseren.
Michel van der Voort, directeur Spot: ‘Het patroon van de tv-bestedingen is vrijwel identiek aan die van de economische groei. Dat blijkt als je beide cijfers over elkaar heen legt. Een herstel van de tv-markt zal daarom afhangen van het economische herstel.’
Netto televisiebestedingen vanaf 2006 (in miljoenen euro's):
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!