De European Newspaper of the Year is de belangrijkste Europese onderscheiding op het gebied van concept en vormgeving van kranten. Trouw deelt de prijs dit jaar met het Vlaamse financiële dagblad De Tijd. Een internationale jury heeft de twee dagbladen als winnaars gekozen uit 232 inzendingen uit 25 landen.
Vooral de opmaak van de weekbijlagen van Trouw viel de jury op. Het prijst het dagblad om de manier waarop het is getransformeerd van een traditioneel dagblad tot ‘a kind of daily weekly’. ‘Meteen toen de krant voor me lag dacht ik: dit ziet er goed uit. Helder en degelijk’, meent jurylid Walter Jensen, chef vormgeving van het Noorse Bergens Tidende. Volgens de jury worden de onderwerpen in de dagelijkse achtergrondbijlage ‘de Verdieping’ ‘tot in de kern behandeld’ en heeft het met de magazines ‘Letter en Geest’ en ‘Tijd’ het dagelijks nieuws voor lezers verbreed naar een intellectueler publiek.
Het Vlaamse dagblad De Tijd is volgens de jury ‘een moderne en gebruiksvriendelijke krant, niet de typische doordeweekse zakenkrant’. Door de visuele storytelling met illustraties en infographics ziet de krant er volgens de jury ‘zeer vernieuwend’ uit en ontstaat er ‘een uniek informatiegeheel’. Ook meldt het juryrapport dat ‘het gebruik van slimme, navigerende elementen in de opmaak de krant aangenamer maakt om te lezen en het de look & feel verfraait’. Zowel De Tijd als Trouw zijn het afgelopen jaar vernieuwd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!