Premium

SXSW Update: met deze trends moet je nu al aan de slag

[verslag] Kunstmatige intelligentie en spraakgestuurd zoeken zijn in opkomst

John Meulemans van bureau 3sixtyfive reist jaarlijks naar festival South by Southwest in Austin (Texas) en organiseert vervolgens de SXSW Update (samen met Adformatie) voor thuisblijvers. Samen met een aantal medereizigers vertelt hij over de nieuwste trends en ontwikkelingen. Dit jaar vond de Update plaats in het kantoor van Microsoft Nederland.

Kunstmatige intelligentie, data en algoritmes
Het meest besproken thema in Austin dit jaar is kunstmatige intelligentie. '80% van de marketeers gelooft dat deze ontwikkeling zijn vak binnen vijf jaar ingrijpend zal veranderen', vertelt Meulemans. 'Overal waar je komt gaat het over de gevolgen van slimme computers.'

Denk aan zelfrijdende auto's, maar ook de vraag of een robot creatief kan zijn. En kan kunstmatige intelligentie de online marketeer overbodig maken? Bekijk onderstaand filmpje over Albert, een marketing platform dat volledig werkt op kunstmatige intelligentie.

Startup Adgorithm ontwikkelt Albert. De ‘robot’ heeft inmiddels een eerste succesvolle campagne uitgevoerd voor Harley Davidson. CMO Amy Inlow legt op website FinanceFeeds uit dat Albert de marketeer niet zal vervangen: ‘We geloven dat kunstmatige intelligentie marketeers helpt om complexere problemen op te lossen. Het zal ze ondersteunen, niet overbodig maken.’

'Kunstmatige intelligentie is niet alleen voor nieuwe dingen', zegt Marije Ferwerda van IBM Watson. 'Het helpt ons dingen sneller, goedkoper en met veel meer data te doen.'

 

 

Op het podium overtuigt Ferwerda het publiek meer met data te doen. 'We produceren wereldwijd enorme hoeveelheden data. Zo'n 80% hiervan is ongestructureerd, oftewel: er wordt geen waarde uit gegenereerd. Dat biedt kansen voor bedrijven. Wie kunstmatige intelligentie inzet om data te verwerken, begrijpen en ervan te leren, kan bijvoorbeeld betere dienstverlening bieden.'

Op de beurs zag Meulemans volop toepassingen van slimme algoritmes die het leven makkelijker of leuker moeten maken. Hij laat bijvoorbeeld Nike on demand zien, een persoonlijke assistent die sporters helpt hun doelen te bereiken.

De toekomst van zoeken
Praten met apparaten is de toekomst, denkt Meulemans. 'Voice first technology is going to kill marketing as we know it', zegt hij. Daarmee bedoelt hij dat spraakgestuurde apparaten zoals Siri, Google Assist en Amazon Alexa vergaande gevolgen hebben voor marketing. Hij laat onderstaande video zien.

Hij is overtuigd dat dit soort techniek gemeengoed wordt. ‘Ons huis staat steeds voller met apparaten, terwijl we allemaal minder tijd voor een scherm willen doorbrengen’, zegt hij. ‘Daarbij kan een computer inmiddels beter spraak herkennen dan de gemiddelde mens.’

Deze ontwikkeling begint thuis, want daar voel je je op je gemak om te praten tegen je tv, computer of koelkast. Meulemans: ‘Op kantoor zul je op den duur ook spraakgestuurde apparaten zien, maar dat duurt wat langer.’

Lees ook de blog van Meulemans over dit onderwerp.

Zoektrends van Bing
Ook Ellen Akkerman van Bing (Microsoft) ziet toekomst in zoeken met je stem. Volgens onderzoeksbureau comScore is in 2020 de helft van de zoekopdrachten gesproken. We typen zoekopdrachten vaak al in spreektaal. 'Zoek vluchten naar New York’ in plaats van 'vliegtickets New York' bijvoorbeeld.

Context is king
Akkerman vertelt dat context steeds belangrijker wordt voor zoekmachines en chatbots. Als voorbeeld vertelt Akkerman over iemand die ‘Heimlich’ intikt in de zoekbalk. ‘Als je naast iemand staat die aan het stikken is, wil je weten hoe je de Heimlichmethode toepast. Als je bezig bent met een werkstuk, wil je liever de Wikipediapagina of nieuwsartikelen over Henry Heimlich vinden.’

Het gaat om vier soorten context: jouw emoties (blij, boos, in paniek), je omgeving (als het mooi weer is, wil je best een stukje wandelen voor de beste koffie. Als het regent is het vooral belangrijk dat de koffietent dichtbij is), sociaal (een film voor het hele gezin, of voor jou alleen?) en je culturele achtergrond (denk je bij 'football' aan de NFL of de Champions League?).

Visual search
Een andere ontwikkeling is ‘visual search’: zoeken op beeld. Techniek is in staat om bijvoorbeeld te zoeken op afbeeldingen, mensen of objecten op een foto te omschrijven en menukaarten voor te lezen. In onderstaande video zie je wat dit in combinatie met kunstmatige intelligentie betekent voor blinden en slechtzienden.

Snel inhaken
‘Nu is het moment om na te denken over spraaksturing en persoonlijke assistenten’, concludeert Meulemans. ‘Dit soort technologie ontwikkelt razendsnel. Om klanten op de juiste manier te bedienen en om te zorgen dat ze je blijven vinden, moet je nu inhaken.’

Meer over SXSW? Bekijk het dossier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie