'Student leert te weinig over mobiel'

Met Mobile development en Mobile marketing zitten we in een mooie fase, de klanten zijn er en de gebruikers willen het. Van alle kanten hoor je dat 2013 het Mobile year is!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar waar wij steeds meer achter komen is, dat de opleidingen (zowel technisch als marketing) dit op de één of andere manier maar niet (willen) begrijpen.

We krijgen veel “technische” sollicitanten die net afgestuurd zijn en dan 6 maanden iOS en/of 6 maanden Android gehad hebben. Dit is weinig, maar het is in ieder geval iets. Qua mobile marketing blijven de opleidingen volgens mij helemaal achter. In de laatste 2 jaar ben ik nog geen enkele stagiaire of afstudeerder tegengekomen die iets wist van mobile marketing.

Sinds anderhalf jaar werken we nauw samen met n om zo te proberen de jeugd een wat meer realistische aansluiting te geven voor “ons soort” bedrijven tijdens een stage of na hun afstuderen. We begeleiden hierbij groepjes ICT-ers die een iOS of Android app ontwikkelen en proberen ze daar wat meer wegwijs in te maken.

Ook geven we gastcollege’s met betrekking tot Mobile marketing. We bespreken hierin diverse onderdelen van Mobile marketing en hebben goede discussies. Maar daarna gaat het waarschijnlijk weer gewoon over een postercampagne of andere ouderwetse marketing oplossingen.

Beide initiatieven van Fontys zijn natuurlijk een goede start, maar geven onze sector voor de toekomst niet het fundament wat we nodig hebben. We hebben, naar mijn mening, behoefte aan opleidingen die snel en adequaat kunnen reageren op veranderingen in de sector waar de studenten dienen te gaan werken. Een universiteit of hogeschool kan het zich natuurlijk ook niet veroorloven om er 4 jaar over te doen om een opleiding te introduceren die goed aansluit bij de sector.

Als ik om me heen kijk, dan zijn er veel partijen die mensen zelf opleiden of die werknemers uit het buitenland halen. Volgens mij is dat een gevolg van de Nederlandse opleidingscultuur en zouden we daar iets aan moeten doen. Zelf opleiden is duur, maar kan goed werken. Uit het buitenland halen is iets wat ook niet voor iedereen is weggelegd. Je weet namelijk nooit precies wat de kwaliteit van het product is en continuiteit in je buitenland team is vaak een groot probleem.

Maar waarom zouden er in het buitenland wel heel veel specialisten kunnen rondlopen en waarom zou dat niet bij ons kunnen?

Misschien zijn er meer partijen die bezig zijn met universiteiten en hogescholen om zo de toekomstige collega’s op te leiden en te zorgen voor meer kwaliteit in de markt? Ik zou daar graag meer over horen; dus ben jij zo’n partij en je wilt dit delen, dan hoor ik dat graag.

Anders is het misschien een idee om als sector eens de mogelijkheden te gaan bekijken om dit op te pakken, want in mijn ogen is er dringend behoefte aan kwalitatieve mobile marketing collega’s!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie