Enige tijd geleden werd op Molblog al bericht over de aanstaande marketingrevolutie, de responscode (o.a. hier en hier). Inmiddels beginnen ook de mainstream-media het fenomeen te ontdekken, getuige twee artikelen de afgelopen weken in de Wall Street Journal (hier en hier, wel betaalde toegang helaas).
In de artikelen bericht Loose Wire-blogger Jeremy Wagstaff over de laatste ontwikkelingen op dit gebied, dat hij "Real World Search Engines" noemt. Wagstaff besteedt met name aandacht aan een drietal bedrijven die zich hierop specialiseren: Semapedia, Mobiqa, and ZapCode.
Over Zapcode, dat dankzij een samenwerkingsverband met printmedia-monopolist Singapore Press Holdings bijzonder aktief is op de Singaporese markt, berichtten wij al uitvoerig (in de aanhef vermelde links).
Mobiqa is een Schots bedrijf, dat aktief is in diverse markten in Europa en Azie. Het aardige aan Mobiqa is dat ze naast de nieuwere, tweedimensionale QR-codes ook de nederige en ons allemaal bijzonder vertrouwde eendimensionale streepjescode in hun dienstenpakket hebben opgenomen.
De eenvoud van de streepjescode stelt Mobiqa in staat om diensten aan te bieden in wat minder geavanceerde markten: zo'n streepjescode kun je zelfs in een SMSje stoppen en aflezen vanaf een ouderwets mobiel met een zwart-wit-schermpje. Tweederde van bijvoorbeeld de Thais, de Indonesiers en de Chinezen beschikken over zo'n ding. Kun je in die markten dus toch nog direct-respons-campagnes voor mobiele telefoonbezitters doen die kans van slagen hebben bij het merendeel van de ontvangers.
Speciale vermelding krijgt Semapedia. Dat bedrijf linkt objecten in de echte wereld naar bijbehorende artikelen in Wikipedia, en brengt daarmee informatie in cyberspace meteen een stuk dichter bij de objecten waar die informatie over gaat. Semapedia is net als Wikipedia een non-profit-project waaraan een ieder zijn bijdrage kan leveren, in dit geval door relevante Wikipedia-artikelen op te zoeken, de bijbehorende code te genereren (ook Semapedia gebruikt QR, dat zich steeds meer als een wereldstandaard begint af te tekenen), die vervolgens uit te printen en dan op het relevante object te bevestigen.
Wagstaff vermeldt een hilarische anekdote over Semapedia-mede-oprichter Stan Wiechers, die in conflict raakt met een Pekinese openbaar toiletbewaker omdat hij een van die codes aan het toiletbordje waagde te bevstigen. De toiletmeneer ontstak in woede, maar bedaarde onmiddellijk toen Wiechers zijn telefoon op de code richtte waarna prompt het Wikipedia-artikel over openbare toiletten (interessante leesstof voor wie een verloren kwartiertje heeft) op het scherm verscheen.
Hou ze in de gaten, die QR-codes. Binnenkort ook bij U in de straat!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!