De nieuwste buzz in communicatieland? Storydoing. Het werd al tijden gezegd, maar inmiddels is er bewijs dat bedrijven die doen, succesvoller zijn dan bedrijven die maar blijven praten.
Bob Garfield en Doug Levy schrijven in hun boek Can’t Buy Me dat we in een ‘relatietijdperk’ leven. Hierin kunnen bedrijven zich niet meer verstoppen achter goedgekozen visuals en creatieve oneliners. Ze moeten eerlijk en transparant zijn, want klanten zijn mede dankzij sociale media niet meer te manipuleren.
Strategisch bureau Co:Collective deed onderzoek naar storytelling- en storydoingbedrijven, praters en doeners. Het beoordeelde 42 bedrijven in zeven sectoren. Op de website vat het bedrijf de belangrijkste resultaten van de studie samen. De conclusies zijn opmerkelijk: storydoingbedrijven hebben een grotere impact, terwijl ze minder aan media uitgeven. Doeners presteren beter dan praters op elk aspect: financiële groei, social media engagement, sentiment, en zelfs aandeelhouderswaarde. En dat terwijl praters gemiddeld 170% minder aan media spenderen.
Co:Collective heeft op basis van het onderzoek zes eigenschappen op een rij gezet, die storydoingbedrijven moeten hebben:
Story
1. Je hebt een verhaal.
2. Dat verhaal definieert een ambitie die verder gaat dan commerciële doelen.
3. Het verhaal wordt begrepen en het hele bedrijf geeft om het verhaal.
Doing
4. Het verhaal wordt door het bedrijf gebruikt om actie te ondernemen.
5. Je hebt een paar iconische acties vastgesteld om je op te focussen.
6. Mensen buiten het bedrijf engagen met en doen mee in het verhaal.
De tabellen hieronder geven het verschil tussen storytelling- en storydoingbedrijven weer.
Groei van social media mentions (2008-2012)
Groei aandelenkoers op jaarbasis (2007-2011)