Mooie karakterschets natuurlijk als dé startup-accelerator Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp jouw Amsterdams bedrijf Flat Tire omschrijft als 'de Uber van de fietsenmakers'. Eigenaar Horia Alexandriu (25) droomt groot.
Hoe werd het idee voor Flat Tire geboren?
‘Ik repareerde regelmatig mijn eigen fiets en begon het ook voor vrienden te doen. Toen ontstond het idee om het ook voor studenten te doen en maakte ik een Facebook-pagina aan. Ik reed langs de campussen om fietsen van studenten te repareren, maar er kwamen ook aanvragen binnen van niet-studenten. Toen realiseerde ik mij dat er grote behoefte aan zo’n service was. Twee vrienden sloten bij mij aan en samen zijn wij een echt bedrijf begonnen.’
Hoe werkt het?
‘Het is simpel. Je plaatst een aanvraag in de app, maakt een foto van je fiets en legt uit wat er mis mee is. Wij zoeken naar de beste oplossing. Die is niet voor iedereen hetzelfde, want sommige mensen willen dat hun fiets gemaakt is als ze terug komen van werk, anderen willen hem direct gefikst zien.’
Is een uur niet een beetje lang als je onderweg een lekke band krijgt?
‘Ja, maar dat probleem hebben mensen al. Normaal gesproken kost het minstens een halve dag om je fiets te laten maken. Natuurlijk ga je geen uur wachten om je fiets te laten maken. Je gaat dan waarschijnlijk eerst naar je volgende locatie en laat ons daarheen komen. Als je onderweg bent naar een lunchafspraak met een vriend, typ je het adres van de lunchroom in en zorgen wij dat hij gemaakt is op het moment dat je klaar bent. We zijn nog niet in staat om binnen tien minuten bij je te zijn, maar dat is wel het plan voor de toekomst. Het kost namelijk maar 10 tot 15 minuten om een niet al te ingewikkeld probleem op te lossen.’
Hoeveel aanvragen krijg je per dag?
‘Tussen de 10 en 20, we krijgen er wekelijks zo’n 100. Een fietsenmaker in het centrum van Amsterdam krijgt er meer reparatieverzoeken. We hebben dus nog ruimte om te groeien.’
Hoe zit het met de prijs van de service?
‘Voor de basisreparaties zijn we iets duurder dan sommige andere fietsenmakers, maar voor bijvoorbeeld het vervangen van de binnenband zijn we normaal geprijsd.’
Hoe breng je het product onder de aandacht?
‘Een belangrijk kanaal voor ons is mond-tot-mond reclame. Natuurlijk moesten we ergens beginnen en daarom gebruiken we af en toe Adwords en Facebook, want we willen dat mensen die een kapotte fiets hebben en naar Google gaan ons vinden. Maar ik denk dat het goed is voor ons businessmodel om te focussen op offline marketing. We zitten op dit moment alleen in Amsterdam, dus mensen moeten ons zien.’
Wat voor soort offline marketing?
‘Amsterdam is een dichtbevolkte stad, dus we zouden bijvoorbeeld een stickercampagne kunnen doen. We gaan ook business cards laten drukken met een kortingscoupon eraan. Dat is veel goedkoper dan op Facebook mensen met je merk te laten interacteren.’
De website ziet er goed uit. Heb je nagedacht over het design?
‘Ja, maar omdat we een startup zijn hebben we nog geen budget voor een professionele designer. Onze oude website hadden we zelf gemaakt, maar de nieuwe website is wel door een designer gemaakt. Daar hadden we geluk mee, want ik kende haar omdat ik haar fiets een keer heb gerepareerd.’
Willen jullie in een volgende stad beginnen?
‘We willen in Utrecht gaan beginnen. Wanneer we dit doen, is afhankelijk van investeerders maar sowieso binnen een jaar. Voor een start-up is de eerste uitbreiding een cruciale stap. Zeker voor een bedrijf dat zo fysiek gelokaliseerd is als dat van ons.’
En willen jullie internationaal gaan?
‘Natuurlijk. Het is een misverstand dat alleen Nederlanders fietsen. Kopenhagen is de fietsstad van Europa en ook Berlijn heeft een grotere markt dan Amsterdam. Maar die stad is een stuk groter, dus dat maakt het logistiek wat ingewikkelder.’
Hoeveel man heb je nodig om uit te breiden?
‘Dat hangt af van het model dat we gebruiken, of we het open gooien en mensen uit die stad ons platform laten gebruiken om het bedrijf zelf te bouwen, of dat we onze eigen mensen er naartoe brengen. Dat hebben we nog niet besloten.’
Dus andere fietsenmakers kunnen gebruik maken van jullie platform?
‘Zeker. We willen mensen helpen hun fiets laten te repareren op de locatie. Er zijn bijna een miljoen fietsen in Amsterdam bijvoorbeeld, die kunnen wij onmogelijk allemaal repareren. Het zou dus geweldig zijn als iedereen onze app gebruikt om een aanvraag te doen en een bij ons aangesloten fietsenmaker, die er zin in heeft, vervolgens de fiets gaat maken.
‘Het schema dat via de app wordt gemaakt, is waar the magic happens. Fietsenmakers kunnen daarmee op het moment dat ze geen klanten hebben, even naar buiten gaan en een paar fietsen repareren. Zij worden betaald en wij krijgen daar een klein deel van, omdat ze met onze app effectiever werken en wij hun bonnetjes en facturen maken. Dat scheelt werk.’
Nog meer plannen voor de toekomst?
‘We willen in de toekomst meer doen dan alleen het repareren van fietsen. Er zijn veel problemen waar nog geen goede oplossing voor is, zoals fietsendiefstal (e-locks), het traceren van fietsen, en de fiets-infrastructuur. Daarnaast kun je natuurlijk ook denken aan het bouwen van ‘slimme’ fietsen met de technologie van nu. Maar dat zijn dingen waar we de komende twee jaar nog niet aan gaan men, want nu moeten we ons focussen.’
Maken jullie al winst?
‘Ja, want we hebben weinig kosten, omdat we geen huur hoeven te betalen (Flat Tire doet mee met Startup Bootcamp, en is momenteel gevestigd in dat kantoor in West, red.). Maar natuurlijk verdienen we nog geen geld, want we investeren alles in het bedrijf en moeten stagiaires betalen.’
Waarom is Flat Tire een succes volgens jou?
‘Omdat de wereld steeds meer toegaat naar een on demand-economie.’
Zoals Netflix en Uber?
‘Inderdaad, maar ook eten bezorgservices zoals Thuisberzorgd.nl. Natuurlijk maakt de technologie meer mogelijk dan vroeger, maar daarnaast worden mensen ook gewoon luier en willen ze alles bezorgd hebben.‘
Repareer je eigenlijk nog fietsen?
‘Ja, soms! Ik ga vandaag toevallig fietsen repareren, want onze twee fietsenmakers hebben een vrije dag, dus ik doe het samen met een collega. ‘
Dit interview staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 7/8