Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Marketing Start Up of the Year zijn Koupe, Swapfiets en The Avocado show. Voormalig Marketeer of the Year Erik van Engelen was juryvoorzitter: ‘Jij hebt het over “postje marketing”, maar ik zie juist één en al marketing bij de start ups.’
Mooie lijst genomineerden. Waren die moeilijk te vinden? Er zijn nogal wat start ups.
Ik vond dit jaar het beste jaar als het gaat om bijzondere cases. En dat is wel eens anders geweest. Andere jaren moesten we harder zoeken. Het criterium ‘bewezen succes’ maakt het echter moeilijk, alleen een leuk idee of app hebben is dus niet genoeg. We hebben met het brede jurynetwerk veel mooie start- ups gevonden.
Lijkt toch vooral ook een prijs waarmee je slimheid beloont: Start ups zijn vooral bezig met het neerzetten van een product-marktcombinatie en een organisatie. Wat maakt een echte winnaar in deze categorie zo goed?
Ja, slimheid, maar ook creativiteit, vooral daar waar het gaat om inzet van beperkte middelen. Uiteindelijk gaat het om de basis van ondernemen: een goede insight en vervolgens een goed uitgewerkt idee met veel lef in de markt zetten. Het net even anders doen dan de rest. Maar vooral ook 200% overtuigd zijn dat we wereld zit te wachten op jouw product. Die overtuiging moet zo extreem zijn want succes zit vaak in het blijvend uitdragen van dit heilige geloof. Dat zie je bij alle genomineerden.
Om Start Up Marketing Company of the Year te worden moet je nogal wat doen of kunnen: creativiteit in strategie, unieke klantwaarde, groeiend marktaandeel, ‘high ideals’, gezamenlijke waardecreatie en vernieuwing in marktsegment of productcategorie. Zijn die eisen realistisch?
Jazeker. Maar niet allemaal tegelijk en niet allemaal op hetzelfde niveau. Ik was verrast dat de genomineerden vooral een bestaand product op een hele andere manier opnieuw in de markt hebben gezet. Daarbij heeft elke case weer een eigen uniciteit. Het openen van een ‘avocado beleving’-restaurant, het aanbieden van ‘BAAS- Bike as a service’ of het brengen van een ‘proteïne-ijs’; het zijn cases die je moeilijk met elkaar kunt vergelijken, maar ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze een bestaand product op een vernieuwende manier in de markt hebben gezet.
Aljan de Boer geeft zijn visie op de Connected Society - het spanningsveld tussen mens en technologie en Marijke Roskam zal de 3 genomineerden voor de MOTY stuk voor stuk aan de tand voelen gedurende het programma. Kaarten voor de DMA18 zijn verkrijgbaar via de Dutch Marketing Awards verkrijgbaar.
En? ben je veel heel creatieve marketing tegengekomen bij de beoordeling? Postje ‘marketing’ is meestal niet het eerste waar start ups bij hun investeerders om vragen. Even los van de business: Wat is een minimale inspanning die iedere start up zou moeten leveren op het terrein van marketing?
Jij hebt het over ‘postje marketing’. Maar ik zie juist één en al marketing bij de start ups. Een bestaand product, maar met een briljante insight top uitgevoerd. Product, insight, distributie, klantbeleving, het testen, aanpassen en weer door: het is voor mij allemaal marketing. Wat opvalt, in tegenstelling tot wat populair is om te roepen op seminars, is dat de middelen die ingezet worden zogenaamd ‘old school’ zijn. Radio, kranten, mond-tot-mond reclame. Dus nog steeds de basale ‘push’ marketing waarbij heel veel A/B-testing plaatsvindt om het effect te meten. Mooi om te zien dat deze startende ondernemers de basis van de marketing toepassen. En met prachtige resultaten!
Jij komt zelf uit een corporate omgeving. Wat maakt het voor jou zo interessant om start ups te beoordelen op hun marketingstrategie?
Het begint allemaal met de magic, dat is samen met de diepere insight en de bevlogenheid het bestaansrecht van de start up. Daarbij komt het echte ondernemerschap van het ‘doen’. Dat gaat weer hand in hand met de down to earth marketingtechnieken. Het moet wel werken, want middelen zijn vaak beperkt. Natuurlijk werkt een start up anders dan een corporate omgeving, maar in de dagelijkse praktijk zijn er ook veel overeenkomsten en die waarden zijn voor mij ook altijd de basis van mijn handelen. De presentaties en het enthousiasme van de finalisten waren inspirerend en het was een genot om te ze te mogen beoordelen.
Lees ook welke andere bedrijven en marketeers zijn genomineerd voor de Dutch Marketing Awards.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!