SP voert campagne tegen ‘500 miljoen aan zorgverzekeringcampagnes’

De SP roept burgers op zich uit te spreken tegen de stortvloed aan zorggverzekeringscampagnes die in december lopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De partij samen met 40 verschillende merken een half miljard euro uitgeven aan reclame en klantenbinding en vindt dat er een einde moete komen aan de ‘verspilling van zorggeld’. SP wil dat zoveel mogelijk mensen de zorgverzekeraars oproepen om  daarmee te stoppen door gegevens in te vullen op een online formulier. De partij doet die oproep onder meer via Facebook en meldt dat bijna 11.000 mensen de oproep verstuurden.

SP: ‘Er zijn in Nederland 9 zorgverzekeraars die in totaal onder zo’n 40 verschillende namen verzekeringen aanbieden. Er is dus een grote kans dat de reclames die u ziet van dezelfde zorgverzekeraar komen en daarmee met zichzelf concurreren. Met reclames en overstapcadeautjes proberen ze u te lokken, maar wat als dat geld nu eens besteed wordt aan goede zorg en een lagere premie?’ SP is ook kritisch over de winsten die de verzekeraars maken:  ‘In 2013 ging het om een bedrag van 1,4 miljard. Ook hebben ze 9 miljard aan reserves opgepot. Ze hebben dus veel geld op de plank en dat wordt ieder jaar meer. Toch stijgt de premie ook dit jaar weer.’ De partij bepleit een basiszorgverzekering die weer als publieke taak wordt uitgevoerd en stelde in november dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking .

In 2012 overigens dat het bedrag dat zorgverzekeraars samen aan reclame uitgaven in de &;overstapperiode&; op zo’n 58 miljoen lag. SP geeft desgevraagd aan zich bij het bepalen van de 500 miljoen te baseren op een onderzoek &;Acquisitie- en Reclamekosten Zorgverzekeraars&; van Annalise Market Intelligence uit 2013, dat op zijn beurt weer gegevens zegt te ontlenen aan Nielsen/BS Health Consultancy, Jaarstaten verzekeraars DNB, aantal verzekerden NZA / Vektis. Annalise rekende met bruto mediabestedingscijfers. De 500 miljoen in het rapport mag worden beschouwd als een wild guess. Uit het rapport: &;Zowel de autoriteiten zoals NZA, DNB en Vektis als de individuele verzekeraars weigeren verdere inzicht te verschaffen in de verschuivingen per label. Zo geeft Vektis bijvoorbeeld aan: &;Zoals u ook op basis van de Marktscan/Zorgthermometer heeft geconcludeerd beschikt Vektis over de door u gevraagde gegevens. De afspraak met de zorgverzekeraars is echter dat deze gegevens niet worden gedeeld tussen de verzekeraars en ook niet met derden. Helaas kunnen wij u deze gegevens daarom niet verstekken.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie