De jury roemde de consistentie van deze langlopende campagne en vond de resultaten aansprekend. Het nieuwe concept, waarin de figuur Johannes Coenradus Klene centraal staat, werd in een ‘totaal nieuwe geïntegreerde campagne neergezet’, aldus het juryrapport. De spontane bekendheid verdrievoudigde tussen 2003 en 2007, de omzet steeg met 93 pct. Y&R Not Just Film werd het meest bekroonde bureau van dit jaar. Naast de gouden, werd een bronzen Effie in de wacht gesleept, voor de campagne van Danone Activia. Zilveren Effies waren er voor Biodermal (Etcetera), Bol.com (Etcetera), en Zwitsal (Only). Bronzen Effies gingen, behalve naar Y&R Not Just Film (Danone), naar Andrélon (UbachsWisbrun/JWT), FBTO (DDB), Fruitshoot (BSUR), Groningen (Thabasco), McDonald’s (TBWA\Neboko), Theodoor Gilissen (XXS) en Wakker Dier (Stichting Wakker Dier).
De Effies werden voor de 25ste keer uitgereikt. Voor die gelegenheid werden ook drie speciale Effies uitgedeeld, de zogeheten GrandEffies. De winnaars in de categorieën adverteerder, merk en bureau werden aangewezen door punten te geven voor alle Effies van 1984 tot nu. De GrandEffie voor adverteerders werd uitgereikt aan Unilever. Campina/Melkunie en Albert Heijn waren tweede en derde. Het ‘beste merk’ van de afgelopen 25 jaar was Albert Heijn, gevolgd door McDonald’s en Volkswagen. DDB won de GrandEffie voor bureaus, hier waren Lowe en FHV BBDO de runners-up. In 1993 en 2003 werden ook jubileum-Effies uitgedeeld. Toen vielen respectievelijk Albert Heijn met FHV BBDO en Van den Bergh Foodgroup (nu Unilever) met Ammirati Puris Lintas (nu Lowe) in de prijzen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!