Net het nieuwe boek van Seth Godin gelezen: Meatball Sundae. De titel laat zich als volgt verklaren: lekker ijs, slagroom, warme kersen en andere "toppings" zorgen voor een heerlijk gerecht. Doe je echter deze "toppings" op een bal gehakt, dan is het een smakeloze combinatie. De bal gehakt staat symbool voor de "oude" organisatie structuren en het oude denken.
Het boek is een reactie op managers die maar roepen " geef me ff wat nieuws, een blogje of zo!", waarbij men vergeet dat een commodity een commodity is en niet beter wordt van een "mooie" verpakking.
Seth Godin is een van de bekendste marketing goeroes van dit moment. Hij publiceerde eerder al boeken als "The Purple Cow" en " The Dip". Ook het social network Squidoo is een initiatief van hem. Dit is een site waar je "lenses" kan publiceren: webpagina's vol content over je favoriete onderwerp. Seth claimed in zijn boek dat de site hoger in de rankings staat dan de Wall Street Journal en dat er in een paar maanden zo'n 75.000 mensen al een "lens" hebben gemaakt. Zijn marketing kosten? $5000. Voornamelijk besteed aan een mislukte trade show.
Hij geeft hiermee een mooi voorbeeld van de kracht van de "New Marketing", zoals hij zijn visie noemt.
New marketing is de rode draad in het boek. Blendtec komt voorbij ("will it blend?") evenals Matching Donors,, E-bay, Google en vele anderen.
Op zichzelf niet heel veel nieuws. Natuurlijk draait het geheel om de door Seth geformuleerde fundamenten van de "nieuwe marketing".
Hij noemt onder andere:
-directe communicatie en zakendoen tussen producenten en consumenten
-directe communicatie en zakendoen tussen
consumenten onderling
-de toenemende kracht van de stem van de consument
-authenticiteit van de "corporate story"
-korte aandacht tijd span van de consument
-outsourcing
-The Long Tail
-Google en het grote casino spel (kom je tevoorschijn of niet?)
-Nieuwe "gatekeepers" en geen "gatekeepers'.
Het is een boek dat je gemakkelijk weg leest. Echt iets voor je baas of je klanten?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!