Sanoma houdt last van slechte reclamemarkt

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft ook in het eerste kwartaal last gehad van de slechte advertentiemarkt. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sanoma, moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS en tijdschriften als de Libelle en de Donald Duck, zag de totale omzet vorig kwartaal met ruim zeven procent dalen tot 505,2 miljoen euro. Het nettoverlies liep op tot 51,8 miljoen euro, tegen 16,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat verlies kwam onder meer door de eind maart aangekondigde afwaardering van bijna 35 miljoen euro op de Nederlandse activiteiten.

In Nederland daalde de omzet van Sanoma met ruim acht procent naar 157,2 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties lagen veertien procent lager dan in het eerste kwartaal van 2012. Advertenties in tijdschriften leverden bijna een kwart minder op dan een jaar eerder. De opbrengsten van reclame op televisie zakten met dertien procent.

De advertentiemarkt was volgens bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen aanzienlijk slechter dan verwacht. Daarnaast stonden de verkopen van tijdschriften aanhoudend onder druk. Daardoor worden internetopbrengsten steeds belangrijker voor het concern, dat in Nederland onder meer eigenaar is van nieuwssite nu.nl. Die opbrengsten kunnen de dalende inkomsten van de andere media echter nog niet compenseren.

Sanoma gaf eind maart aan voor 2013 uit te gaan van een omzetdaling van twee tot vier procent en een operationele winst voor eenmalige posten tussen 180 en 205 miljoen euro. Eerder dacht het bedrijf de resultaten te kunnen handhaven op het niveau van 2012. Toen bedroeg de omzet 2,4 miljard euro en de operationele winst 232 miljoen euro.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie