Premium

San-winnaar Matthijs Moeken (Jumbo): ‘Om hier overheen te gaan is heel moeilijk'

Unaniem koos de San ABC-jury voor Jumbo als Adverteerder van het Jaar 2014. Volgens Moeken is 'lef' het sleutelwoord geweest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Donderdag werd supermarkt Jumbo bij de San uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar 2014. Marketing Online ving marketingdirecteur Matthijs Moeken (op de foto met het Accent in handen) op toen hij van het podium stapte om hem om een eerste reactie te vragen.

Wat is wat jou betreft de belangrijkste prestatie van Jumbo om het te schoppen tot Adverteerder van het Jaar 2014?
‘In 2014 is mijn team volledig gereorganiseerd, dus het is een apart jaar geweest. We moesten “from scratch” beginnen en niemand wist precies waar hij aan toe was. Om dan in datzelfde jaar zo’n campagne neer te zetten en van je vakgenoten zo’n prijs te krijgen, dat laat wel zien dat mijn team het verdomd goed gedaan heeft. Ik ben heel trots dat we ondanks alle strubbelingen die we hebben gehad zulk goed werk hebben kunnen maken.’

Ben je er dan nu?
‘Om hier overheen te gaan is sowieso heel moeilijk. We hebben vorig jaar heel veel lef gehad en heel veel dingen gedurfd, die we anders misschien niet hadden gedurfd. Het moeilijke is om dat lef vast te houden en dat volgend jaar te evenaren. Dat wordt echt pittig.’

Wat is de stip die de adverteerder Jumbo voor zichzelf op de horizon zet voor 2015/2016?
‘Ons target is dat we iedere dag de verwachting van de klant overtreffen. Eigenlijk kan je niet spreken van een stip op de horizon. Iedere dag is weer een nieuwe dag en dan kiest die klant weer een supermarkt waar hij zijn boodschappen wil doen. Wij moeten die klant iedere dag overtuigen om naar onze supermarkt te komen.’

Je stelde je in de presentatie aan de San-jury ontzettend kwetsbaar op door te zeggen dat alle winkelovernames een zware wissel hebben getrokken op het bedrijf en op jouw mensen. Wat doe je eraan om het moreel weer op te krikken?
‘Ik denk dat deze avond, deze prijzen daar heel erg aan meehelpen, dit doet enorm veel voor het moreel. We zijn eigenwijs en we doen gekke dingen en we werken op een manier die veel energie kost. Maar het is het wel waard gebleken, want we scoren er wel mee. In het bedrijf zit “het stapje extra voor de klant” besloten. Wij doen dat als afdeling marketing ook.’

Wat is het nadeel om te werken voor een familie en in het bijzonder voor ‘Don’ Frits van Eerd?
‘Je bent in een groot familiebedrijf vrijer dan in een normaal bedrijf, het nadeel daarvan is dat de verantwoordelijkheid op je eigen schouders ook groter is. Omdat je vrijer bent komt het meer op jou aan en als het mis gaat, is het ook jouw verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd is dat ook een groot voordeel. Per saldo zie ik het meer als een voordeel dan als nadeel. De lijnen zijn kort, het is direct. Mijn baas is een ondernemer en dat maakt ons als marketingafdeling ondernemend. Voor mij is dat het grootste goed als marketeer.’

Een overzicht van alle winnaars vindt u .

Fotocredit: Photonic

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie