STAP heeft verontwaardigd gereageerd op onderzoek van Stiva en SPOT, de Stichting Promotie Televisiereclame. Die claimen dat jongeren van 12 tot 17 jaar hebben de afgelopen tien jaar 40 procent minder drankreclames op tv gezien. Restrictie van de alcoholreclame doet zijn werk, willen beide maar zeggen.
Stiva en SPOT hielden het onderzoek om de discussie over alcoholreclame voor jongeren te beïnvloeden. Deze is sinds 2009 op radio en tv tussen 6 uur ’s ochtends en 9 uur ’s avonds verboden.
Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, kortweg STAP, bracht anderhalf jaar geleden onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS naar buiten. Daaruit bleek dat dit tijdslot bij 12- tot en met 17-jarigen geen effect heeft gehad. De alcoholproducenten verdrievoudigden het aantal drankreclames na 9 uur ’s avonds, waardoor jongeren er alleen maar meer hebben gezien, aldus STAP. De uitkomsten lijken politieke consequenties te krijgen. SGP, ChristenUnie en SP pleitten onlangs voor het inperken van alcoholreclames.
Stiva kwam daarop met tegenonderzoek, omdat ze de cijfers van STAP niet juist vonden. STAP op zijn beurt noemt de Stiva-cijfers misleidend.
In het nieuwe nummer van Communicatie Magazine (mei, 2013) leest u een analyse van de cijferstrijd in alcoholvoorlichting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!