De Country RepTrak van het Reputation Institute is een jaarlijks onderzoek naar de reputatie van 65 landen. Met een score van 70,6 (van de 100) is Nederland een plaats gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het houdt buurlanden Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk achter zich.
Driewerf Canada
Canada is voor het derde opeenvolgende jaar op de eerste plaats geëindigd met een score van 76,6, gevolgd door Australië en Zweden. Opvallend is de andermaal lage notering voor de Verenigde Staten, dat een 22e plaats scoort
Aspecten
Meer dan 36.000 mensen in de G8 landen zijn gevraagd in welke mate ze affiniteit hebben met een land, een land vertrouwen, bewonderen en waarderen. Daarnaast is hen gevraagd om landen te beoordelen op 16 aspecten, die bepalend zijn voor een hoge of lage reputatie. Deze hebben betrekking op de schoonheid van een land, maar ook het ondernemingsklimaat en hoe effectief het land bestuurd wordt.
Stijgers
Er waren enkele opvallende stijgers in de ranglijst. Portugal, Griekenland en Italië stegen flink, nadat zij vorig jaar flink last hadden van de Euro-crisis. Spanje daarentegen, dat vorig jaar dankzij zijn reputatievet niet erg leed onder de crisis, scoorde dit jaar ruim 2 procent lager.
Sociaal-economisch
Nederland blijkt een goede reputatie te hebben bij mensen in de G8-landen. Ze vinden Nederland niet alleen een mooi en veilig land met een aantrekkelijke levensstijl en vriendelijke en goedopgeleide mensen, maar ook een land dat effectief bestuurd wordt en bijdraagt aan de wereldwijde gemeenschap. Op sociale en economische politiek wordt Nederland hoog gewaardeerd met een 6e plaats.
Vriendelijk
Van de 16 aspecten blijken de vriendelijkheid en gastvrijheid van mensen en de veiligheid van een land de belangrijkste aanjagers te zijn voor de reputatie van een land. En hier scoort Nederland goed op (10e plaats). Opvallend is dat de factor “vriendelijkheid en gastvrijheid” niet alleen bepalend is voor de reputatie en het aantrekken van toeristen, maar ook een grote invloed heeft op de bereidheid van mensen om producten van een land te kopen. Dus het creëren van een gastvrije omgeving voor buitenlanders doet meer dan toeristen aantrekken; het verhoogt ook het exportpotentieel van een land.
Lees hier het rapport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!