Premium

Reputatie banken: 'oude media' en persoonlijke aanbevelingen hebben meeste invloed

Internationaal onderzoek naar vertrouwen financiële consumenten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als we banken een advies mogen geven na het van TNS: zet in op word-of mouth-marketing en op pr die zicht richt op traditionele media. Persoonlijke aanbevelingen en traditionele media als kranten, tijdschriften, radio en televisie hebben namelijk de meeste invloed op het vertrouwen in en de reputatie van banken.

Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door TNS  onder zo’n duizend financiële &;savvy&; mensen in Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de VS en Singapore.

Social op afstand

In buurland Duitsland zijn klassieke media de belangrijkste bron van informatie om de reputatie van banken te vestigen en te versterken. Daarna volgen de persoonlijke aanbevelingen van vrienden, collega&;s en familieleden. In de andere landen zijn die twee net omgedraaid.

Sociald media en de reclame volgen overal op grote afstand.

Vertrouwen oude media

Door het toenemende gebruik van blogs, online forums en sociale netwerken overtreft de online communicatie over internationale actieve banken vele malen wat er in de traditionele media over banken wordt gezegd en geschreven. Toch is de communicatie in sociale media veel minder relevant voor de consument, aldus het onderzoek, omdat die meer vertrouwen heeft in informatie van tv, print en radio vertrouwen.

Ook de jongere doelgroep van 18- tot 25-jarigen vertrouwt meer op de aanbevelingen van vrienden, familie en traditionele media dan op sociale media of reclame.

Strategische oriëntatie

Verder blijkt dat de mening over een bank in de eerste plaats afhankelijk is van zakelijke ontwikkeling van een bank, gevolgd door de prestaties van het producten van de bank. Oudere mensen laten hun opinie over banken vooral afhangen van de financiele cijfers. Jongeren vormen hun mening relatief vaak op basis van de strategische oriëntatie van de bank.

Signapore

Voor respondenten in Singapore traditionele media zijn minder belangrijk. Sociale media en vooral persoonlijke aanbeveling spelen in het Aziatische land een grotere rol dan in de westerse landen bij de beoordeling van een bank.

  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie