Eind vorige week werd bekend gemaakt dat de voorgenomen overname van het Zwitserse Publigroupe door telecomgigant Swisscom rond is gekomen. Beide bedrijven staan genoteerd aan de Zwitserse beurs. Het overnamebedrag bedraagt 475 miljoen CHF, omgerekend ongeveer 394 miljoen Euro.
Het belangrijkste doel van de overname zou zijn om in het bezit te komen van de landelijke directory local.ch om zodoende een Zwitsers antwoord te formuleren op Google.
In de portefeuille van Publigroupe zitten het Nederlandse RLVNT (tot stand gekomen door het samengaan van SVB Media en .bone) en Improve Digital, de in Nederland opgerichte leverancier van online advertising technologie voor uitgevers. (Opgericht door Joelle Frijters en Janneke Niessen.) Publigroupe nam in 2012 een meerderheidsbelang in het bedrijf. Improve Digital heeft inmiddels vestigingen in Duitsland, Spanje en de UK.
Rens Plandsoen, managing partner bij RLVNT, zegt ‘geen idee’ te hebben wat de gevolgen van de overname zijn voor haar bureau. ‘In oktober komen ze kennis maken.’ Tot die tijd is het business as usual, zegt ze. De lijnen blijven gewoon lopen via de bestaande contacten van Publigroupe. Plandsoen benadrukt dat ze heel erg tevreden is met de samenwerking met Publigroupe. ‘Dat is echt een “inhoudelijke moeder”, er wordt niet alleen maar op cijfers gestuurd. Men heeft verstand van digitale media, er is echt visie. Bovendien hebben we heel veel aan de samenwerking met zusterbedrijven, bijvoorbeeld met het Duitse Spree7.
Joelle Frijters en Janneke Niessen geven het volgende commentaar op de overname: 'De reden dat we met PubliGroupe in zee zijn gegaan is dat die onze visie deelden en wilden investeren in onze plannen voor de verder groei van Improve Digital. Die plannen zijn in uitvoer en zowel in het platform, de teams en markt wordt volop geïnvesteerd. De overname door Swisscom verandert daar niets aan, en zal dit mogelijk verder kunnen versterken omdat we daarmee een nog grotere, sterkere, en betrouwbare partner achter ons hebben.'