Procter & Gamble Co wil af van meer dan de helft van zijn merken wereldwijd en gaat zich concentreren op zijn 70 tot 80 belangrijkste brands.
Dat maakte ceo A.G. Lafley bekend op een conference call, melden Amerikaanse media. Het concern zal 90 tot 100 merken afstoten, uit de markt halen of onderbrengen bij een partner.
Minder is meer
Om welke merken het gaat is nog niet bekend gemaakt, maar het handelt volgens Lafley om de brands in niet-aantrekkelijke sectoren of met lage marges. ‘Als het geen core brand is, kan het me niet schelen of het een merk betreft van 2 miljard dollar, het zal worden afgestoten.’
Minder is meer, aldus Lafley tegen de analisten. ‘Het doel is groei en het veel betrouwbaarder genereren van cashflow en winst. We zullen veel wendbaarder en flexibeler zijn.’
Stroomlijnen
Lafley noemt het een belangrijke strategische stap om de brand-portfolio van P&G te stroomlijnen en te vereenvoudigen. Eerder al werd bekend dat P&G zijn marketingdirecteuren vervangt door brandmanagers.
De aankondiging om het merkportfolio te halveren komt meer dan 14 maanden nadat Alan George Lafley terugkeerde als ceo bij het concern, en aan het eind van het fiscale jaar. Lafley gaf aan dat P&G weliswaar aan zijn financiële doelstellingen heeft voldaan, maar hij vindt dat het beter had kunnen presteren.
Tijdspad onbekend
De 90 tot 100 merken waar P&G vanaf wil laten een verkoopdaling zien van 3% en een winstdaling van 16%. De overblijvende 70 tot 80 merken zijn goed voor 90% van totale verkopen van P&G en meer dan 95% van de winst van de afgelopen drie jaar
Lafley kon niet zeggen hoe lang de reorganisatie van het merkenportfolio in beslag neemt, maar wil zo snel mogelijk beginnen. De financiële topman van P&G, Jon Moeller, schat in dat het proces 12 tot 24 maanden in beslag neemt.
Snijden in marketing
De operatie zal ook grote consequenties hebben voor toeleveranciers van de betreffende merken. P&G heeft dit jaar al gesneden in de advertentiebudgetten. Die zullen wereldwijd uitkomen op 9,1 miljard dollar tegenover 9,7 miljard vorig jaar. Jon Moeller zei dat P&G dit jaar doorgaat met het snijden in marketinguitgaven en meer zal uitgeven aan digitale media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!