Ontwerpwerk tekent nieuwe huisstijl gemeente Den Haag

Burgemeester Jozias van Aartsen en wethouder Rabin Baldewsingh (Organisatie) hebben de nieuwe huisstijl van de gemeente Den Haag geïntroduceerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zij presenteerden de huisstijl én bijbehorend logo met de onthulling van een nieuw gevelbord voor het stadhuis. De stijl van Den Haag, zoals de nieuwe huisstijl heet, vervangt na ruim 20 jaar de huisstijl met de vliegende ooievaar. De gemeente wil met De stijl van Den Haag het imago als internationale stad van vrede en recht versterken.

Een belangrijk element van de huisstijl is het logo, een gestileerde versie van het stadswapen. Logo en huisstijl zijn ontworpen door Ontwerpwerk uit Den Haag. In de loop van 2014 wordt De stijl van Den Haag zichtbaar op internet, brieven, enveloppen en de stadsdeelkantoren. Daarna volgen brochures, formulieren, straatmeubilair, bedrijfskleding en voertuigen.  De meeste middelen worden pas van het nieuwe logo of de nieuwe huisstijl voorzien als ze aan vervanging toe zijn.

Het logo
Het Haagse logo bestaat uit een stilering van het stadswapen (het beeldmerk) en de naam Den Haag (het woordmerk). Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het beeldmerk wordt gevormd door twee, uit facetten opgebouwde, leeuwen die een gekroond schild dragen. De typisch Haagse ooievaar heeft zijn prominente plaats in het logo behouden. Het schild en de leeuwen worden gedragen door een groen lint met de nieuwe wapenspreuk. De diversiteit van de stad en zijn inwoners komt terug in de facetvormen in het logo en in het huisstijlelement: de Haagse Facetten. De wijken van Den Haag vormen de basis voor dit grafische element. De Haagse Facetten zijn een herkenbaar en onderscheidend onderdeel van De stijl van Den Haag

Ontwikkeling en invoering
De stijl van Den Haag wordt gefaseerd ingevoerd. In 2014 wordt een groot deel van het briefpapier en de enveloppen vervangen, het internet en intranet worden aangepast en de stadsdeelkantoren worden aan de buitenkant voorzien van de nieuwe huisstijl. In 2017 zijn de meeste middelen omgezet. Om kosten te besparen worden eerst de bestaande voorraden opgemaakt.

Een uitgebreid interview met Emil Heijkants, partner en strategisch adviseur van Ontwerpwerk multidisciplinary design, .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie