Het grootste risico op een crisis wordt veroorzaakt door het topmanagement van een bedrijf en de ceo. Dat vinden tenminste de 500 Britse managers die meededen naar een onderzoek van het reputatiebureau Igniyte.
Meer dan een derde (39%) van hen zegt dat de het hogere-management team het grootste risicofactor is voor een fikse PR-crisis. 30% geeft aan dat handelen en de reputatie van de ceo zelf de grootste bedreiging vormt.
Naast de risico’s van het topmanagement en de ceo wordt ook de online beveiliging als grote dreiging gezien. Meer dan een derde (35%) van de managers noemt die als risico voor het bedrijf.
Voorbereid
De studie was opgezet om te ontdekken hoe bedrijven zijn voorbereid op een PR-crisis. De cijfers bevestigen ook wat hier in Nederland de inschatting is; dat bedrijven lang niet altijd goed zijn voorbereid.
Zo geeft 17% van de managers aan dat er in hun bedrijf geen enkele vorm van crisismanagement heeft georganiseerd. Bijna een kwart van de managers (24%) zegt dat er weliswaar een strategie is voor als de pleuris uitbreekt, maar dat ze die niet begrijpen.
Online monitoring
Slechts 10% van de Britse managers heeft tools voor online monitoring monitor van wat er op sociale media, forums en online-reviewsites over hun bedrijf wordt gezegd.
Bemoedigend is dat meer dan een op de vijf (22%) managers aangeven dat hun bedrijf een crisismanagementplan heeft dat in de hele onderneming bekend is.
Sectoren
Het onderzoek werd uitgevoerd in februari 2016 en gehouden onder managers uit verschillende sectoren. Het blijkt dat reis- en recreatiesector de meeste bedrijven telt die een PR-crisis achter de rug hebben.
16% van de managers in deze sector geeft aan zo;’n crisis achter de rug te hebben en er nog niet volledig van hersteld te zijn. Dat is het dubbele van het gemiddlede van 8% over alle sectoren.
Meer dan een kwart van de respondenten (26%) in de reis- en toeristsche branche geeft aan dat geen crisismanagementplan is.
Managers in de publieke sector zijn er het minst gerust op dat hun organisatie kan omgaan met een PR-crisis, 16% geeft aan er niet op voorbereid te zijn, tegenover 10% in alle sectoren.