Brandsetters bracht een nep-persbericht naar buiten over een inruilactie van CoolCat. Het leverde een artikel op in NRC : Topman roept minister Ploumen op ‘jurkjes’ bij te dragen. Volgens het bericht zou er een inruilactie zijn in de winkels van CoolCat. In het artikel werd gesteld dat de kledingketen ingeruilde kleding zou schenken aan de bevolking van Bangladesh waar het bedrijf kleding laat produceren. Dit zou een reactie zijn op kritiek van minister Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking).
Ludiek
De actiegroep liet na het verschijnen van de krant, per email weten dat het persbericht over Coolcat een ludieke actie was geweest. Ze wilden daarmee Roland Kahn, de eigenaar van CoolCat, een reactie ontlokken over de omstandigheden waaronder kleding in Bangladesh wordt geproduceerd. De in NRC aangehaalde citaten uit het persbericht waren niet van Kahn afkomstig. Een actievoerder van Brandsetters, die zich uitgaf als voorlichter van CoolCat, bevestigde de citaten.
Schande
Roland Kahn noemt de berichtgeving over de niet-bestaande actie schandalig. ‘De krant heeft onzorgvuldig gehandeld. De actiegroep heeft zich onverantwoord gedragen.’ Een woordvoerder van CoolCat laat weten dat het vandaag ook een pagina van Facebook heeft laten verwijderen waarin werd opgeroepen tot de niet-bestaande inruilactie.
Trendje?
Het gebeurt vaker dat er fake-persberichten worden rondgestuurd. Ondanks nog bracht de actiegroep Moyee een bericht naar buiten als Max Havelaar. Het koffiemerk zou het roer omgooien stond in het persbericht, dat in de huisstijl van het onwetende Max Havelaar zelf was uitgebracht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!