AGP heeft VBAT benaderd om de nieuwe identiteit te creëren, omdat het voormalige ‘We Are’-logo (ontwikkeld door VBAT in 2008) in de toekomst zal worden gebruikt in een bredere context als keurmerk voor alle gay-evenementen in Amsterdam.
Het nieuwe logo is opgebouwd uit een overlappende A, G en P, waarvan ‘de vormen verwijzen naar de bogen van de historische bruggen over de grachten van Amsterdam. Deze eenvoudige structuur, ondertekend met “Amsterdam Gay Pride” biedt een veelzijdig raamwerk waarin felle kleuren van de regenboog en patronen – die verwijzen naar kitsch en de populaire cultuur van Amsterdam – zijn toegevoegd om de zeggingskracht te vergroten’, aldus het persbericht, dat verder spreekt van een ‘fantastische uniciteit’ en ‘joie de vivre’.
‘Hoewel we het belang begrijpen van de regenboogvlag als homosymbool hebben we er vanaf het begin voor gekozen om een identiteit te creëren die al te veel visuele homoclichés omzeilt’, zegt VBAT lead creative Graham Sturt. ‘Door dit te doen hopen we op internationaal niveau een punt van verschil te maken voor Amsterdam Gay Pride als homo-event.’
De AGP vindt plaats van 27 juli tot 4 augustus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!