Aanstaande maandag presenteert Foodlog.nl in Wageningen een nieuw logo aan de pers. Het logo gaat onder de naam ‘kijk of het klopt’. Volgens Dick Veerman, oprichter van Foodlog.nl is het ‘logo’ een effectief instrument om de voedingsmiddelenindustrie écht te verduurzamen. Het logo is nog niet operationeel. Het gaat om een – technisch en inhoudelijk - volledig uitgewerkt idee. Veerman maakt maandag wel al grote marktpartijen bekend die toegezegd hebben om mee te werken, maar het draagvlak dat er is moet verder verbreed worden.
Samen met reclameman Jan Peter van Doorn en voedingsmiddelentechnoloog Wouter de Heij is Veerman het initiatief gestart omdat zij vinden dat het consumenten mogelijk gemaakt moet worden om slim en actief te kunnen kiezen. Huidige logo’s en keurmerken voorzien daar volgens hen niet in. Veerman: ‘We geven op een hufterige manier informatie over eten. Het IKB-logo is daar een goed voorbeeld van. Als je het IKB-logo plakt op de “minst erge” stroopwafels, of als je het IKB-logo plakt op een krop sla, dan is dat in beide gevallen een verkeerd en hufterig signaal.’ De eigenaar van het nieuwe logo zouden ‘wij allemaal’ moeten zijn. Van Doorn, De Heij en Veerman willen het project dan ook helemaal uit algemene middelen gefinancierd zien.
Het nieuwe logo is eigenlijk de al bestaande barcode, die wordt ‘aangekleed’ met een omgevouwen oortje en de naam kijkofhetklopt.nl. Maar waar het echt om gaat is de informatie die achter die barcode te vinden is. Door de barcode te scannen – bijvoorbeeld met een smartphone of een webcam op de computer – komt informatie tevoorschijn die de fabrikant of producent beschikbaar stelt. Bedrijven kunnen zelf kiezen of ze er iets op zetten, en zo ja, wát ze erop zetten. Dat kan gaan van de verplichte ingrediëntendeclaratie tot aan het waterverbruik, van het aantal gereden kilometers, tot de slachtleeftijd van de kip. De bedoeling is dat kijkofhetklopt een wikimedia-achtige omgeving wordt, die interactie mogelijk maakt. Experts, consumenten, concurrenten en NGO’s kunnen reageren. Het is juist dát proces dat ‘het laatste logo’ zo sterk maakt volgens Veerman: ‘Wij schatten in dat 5 tot 25 procent van de mensen een actieve rol zullen gaan spelen. Dat levert reuring op. En dat zorgt ervoor dat fabrikanten stapjes zullen gaan zetten.’ Het initiatief lokt dus sociale druk uit die bedrijven beweegt om meer openheid te verschaffen en zich te verbeteren.
Unilever is een voorstander van openheid. Elk systeem dat daar aan bijdraagt is volgens Nils van Dam, marketingdirecteur van Unilever Benelux, een goede stap. Van Dam: ‘Meer consumenten willen dieper graven, dus why not? Voor ons is wel van belang dat het op Europees niveau wordt uitgerold. Het is voor mij niet helemaal duidelijk of deze methode het meest consumentvriendelijk is, maar het principe erachter strookt met ons gedachtengoed.’ Van Dam vindt dat er dan wel industriebrede KPI’s moeten worden afgesproken, die het mogelijk maken om bijvoorbeeld waterverbruik en diervriendelijkheid op een eenduidige manier te meten en rapporteren. Het debat moet volgens hem altijd een wetenschappelijke basis hebben en zou nooit gebaseerd mogen worden op emotie.
Partijen als FNLI, Ik Kies Bewust (IKB) en het Voedingscentrum reageren voorzichtig op het initiatief. Directeur van de FNLI, Philip den Ouden zegt: ‘Er is een bombardement aan initiatieven. We gaan het eens heel goed bekijken. Foodlog.nl is een uitstekend discussieplatform, ik zie dit als een verlengde daarvan.’ Woordvoerster van IKB, Annelieke Dijkstra, denkt dat kijkofhetklopt niet voor iedereen even toegankelijk zal zijn. Het scannen van een code is volgens haar een drempel. Zij verwacht dat de interesse voor het ‘logo’ vooral onder hoogopgeleiden te vinden zal zijn. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo doen geen inhoudelijke uitspraken over kijkofhetklopt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!