Nestlé is niet blij met de uitspraak van een woordvoerster van de vereniging voor verloskundigen KNOV die zei dat ze niet kan ‘meewerken aan een blad waar Nutricia of Nestlé in staan’.
Medewerking zou volgens de vereniging van verloskundigen tegen de borstvoedingscode van het WHO zijn, die marketing en reclame voor moedermelkvervangers en speentjes en flessen verbiedt.
Beschadigend
De woordvoerster van de verloskundigen zei dit naar aanleiding van het opzeggen van een jarenlange samenwerking met uitgever Sanoma rond het blad Zwanger - Ouders van Nu omdat dit samenwerkt met de flesvoedingsindustrie.
Volgens een woordvoerder van Nestlé klopt er weinig van de uitspraken van het KNOV en zijn ze beschadigend voor het merk. Nestle heeft zelf ook de WHO-borstvoedingscode ondertekend, laat hij weten, en staat ook volledig achter de bepalingen die erin staan. Zo respecteert het concern de termijn van 6 maanden waarin kinderen alleen uit de borst zouden moeten drinken, en noemt het borstvoeding ‘de beste voeding’.
Er is volgens hem geen enkele reden voor KNOV om afstand van Nestlé te nemen.
Interpretatieverschil
Volgens de woordvoerster van KNOV interpreteert de vereniging van verloskundigen de WHO-borstvoedingscode anders dan Nestlé. ‘De vraag is hoe ver je gaat om aan de code voldoen. Daar zitten nuanceverschillen in. Nestlé maakt bijvoorbeeld reclame voor peutermelk, terwijl wij eigenlijk vinden dat je helemaal geen reclame voor flesvoeding en speentjes zou moeten maken.’