De vakjury, bestaande uit Lode Schaeffer (voorzitter ADCN), Jan Driessen (voorzitter BVA), Marc Oosterhout (voorzitter VEA) en Gonnie Spijkstra (TMG en inhaakexpert Verse Reclame) beoordeelde de 47 inhaakadvertenties die rondom de troonswisseling in De Telegraaf zijn geplaatst op spraakmakendheid, originaliteit, creativiteit en de link tussen het merk en de actualiteit.
Volgens de jury zit de historische inhaker er niet bij. Marc Oosterhout: ‘Er zijn veel flauwe inhakers gemaakt. Door Oranje en de Koningin te misbruiken met flauwe woordgrappen probeerden adverteerders de omzet te stuwen.’
De vijf genomineerde inhakers waren: Nationale Nederlanden, ING, KPN, Aegon en Heineken. ‘Het doorslaggevende bij het benoemen van de winnaars zit hem in het centraal stellen van Beatrix. Terwijl KPN, Heineken en ING het merk vooropstelden. Een duidelijke link met het merk haalt in dit geval de kracht uit de boodschap’, aldus Gonnie Spijkstra. Lode Schaeffer: ‘De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn.’
Alle inhaakadvertenties worden gebundeld in een inhakerskrant waarbij de top 5 voorzien wordt van het juryrapport. De creatieve teams achter de bekroonde advertenties, JWT Amsterdam en They, hebben vier vliegtickets naar Cannes gewonnen. De adverteerders krijgen een gratis plaatsing in De Telegraaf op 26 april 2014 als inhaker op Koningsdag.
Inhaker Aegon:
Inhaker Nationale Nederlanden:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!