Vorige week was natuurlijk de week van de aanslagen in Parijs. Hoewel deze pas laat in de week plaatsvonden, bepaalden de verschrikkelijke gebeurtenissen grotendeels de social media buzz en kreeg 'Parijs' daarmee online de aandacht die het verdient.
#Paris
Deze hashtag werd in het weekend bijna 25 miljoen keer getwitterd. Ter indicatie: normaal gebeurt dit op één dag zo’n 150.000 keer. Een groot deel van de tweets bestond uit steunbetuigingen. Het medeleven was zo groot dat op toeristische trekpleisters als de Brandenburger Tor en London Eye de Franse vlag werd geprojecteerd. Hetzelfde gebeurde in Nederland op de Utrechtse Dom, waarbij ook het nummer Imagine werd gespeeld.
#rechercheParis
Nog aangrijpender dan #Paris, is de hashtag #rechercheParis. Deze hashtag die wereldwijd ruim anderhalf miljoen keer werd gedeeld, wordt gebruikt in de zoektocht van naasten naar vermiste mensen. Het geeft slachtoffers een gezicht en dat is even mooi als verdrietig. Lees dit artikel van NOS.
Beeldende reacties
Grafisch designer Jean Jullien maakte direct na de aanslagen een beeldmerk dat de wereld overging. Google plaatste een zwart lint op de homepage en YouTube (zie hieronder) veranderde tijdelijk het logo. Facebook geeft je de mogelijkheid om steun te betuigen door je profielfoto te veranderen naar een foto met daarachter de Franse vlag.
Natuurlijk gebeurde er vorige week nog veel meer wat normaal gesproken het onderwerp van dit artikel zou zijn, maar in het niet valt bij de gebeurtenissen in Parijs:
- De brand bij Chemelot in Geleen, afgelopen maandag, zorgde voor veel onrust online;
- VGZ claimde de #dagvandemantelzorg en dat werd onilne een succes: meer dan 4.500 tweets werden verstuurd. Deze tweet van Alzheimer werd het meest gedeeld;
- Wat is het populairst: Sint Maarten of de 11e van de 11e (start van het carnavalsseizoen)? Het antwoord dit jaar: Sint Maarten;
- Vorige week verschenen onderzoeken naar verzekeraars en onderwijsinstellingen op social media;
- Zaterdag verscheen een artikel in het NRC (Blendle) over hoe grote bedrijven een social media crisis bezweren. Op NU.nl verscheen een mooi stuk over hoe NS de klachtenregen op social in goede banen leidt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!