Premium

‘Met reclame op BBC First kunnen we nog meer investeren in de zender’

BBC First krijgt vanaf 1 september reclameblokken. BrandDeli wordt de exclusieve partner voor alle salesactiviteiten van de Britse zender. Director of Northen Europe, Nick Percy licht toe.

BBC Worldwide ging half mei vorig jaar live met BBC First, een tv-kanaal met 24/7 dramaseries van de BBC en andere Britse producenten. Aanvankelijk werd de zender alleen door KPN doorgegeven, later ook door Ziggo. Silent Witness, War and Peace, Wolf Hall, Death in Paradise en New Tricks zijn een paar van de succesvolle series die BBC First uitzendt.

De BBC besloot om al het originele drama dat ze ontwikkelt één plek te geven. Director of Northen Europe Nick Percy zegt daarover: ‘BBC First moet een plaats worden waar je premium Brits drama kan vinden. Als kijker weet je dat het met zorg tot stand is gekomen. We kijken bij het aanbod naar de lokale interesses.’


BBC Worldwide koos Nederland als introductieland voor BBC First in Europa omdat we hier een hechte relatie en lange geschiedenis met de Britse omroep hebben, zegt Percy. ‘Zo weten we dat het Nederlandse publiek grote interesse heeft in onze content. Dus het was een natuurlijke stap om BBC First als eerste in Nederland te introduceren.’
Inmiddels is de zender in Europa ook te zien in België en wereldwijd in Australië, Singapore, Zuid-Afrika en een aantal landen in het Midden-Oosten.

Reclame
Het businessmodel van BBC First was aanvankelijk de omzet uit distributiedeals, in Nederland komt er vanaf morgen verandering in. De kijkers krijgen dan (programmaonderbrekende) reclameblokken voorgeschoteld. BrandDeli wordt de exclusieve partner voor alle salesactiviteiten van BBC First in Nederland. Het salesbedrijf ziet de zender als toevoeging voor adverteerders in de belangrijke vrouwelijke inkoopdoelgroepen, legde COO Klaartje Kuypers uit.


Percy heeft een simpele verklaring voor de stap om reclame toe te laten op BBC First: ‘Door reclame te introduceren in Nederland zijn we ervan verzekerd dat we verder kunnen investeren in onze content. Wij verwachten dat het publiek dat ook zal begrijpen. Op andere zenders wereldwijd hebben wij al reclame. Bijvoorbeeld BBC Brit in Noorwegen en BBC Earth, Brit en Lifestyle in Polen.’ 

Lineaire tv
Overigens gelooft Percy nog sterk in lineaire tv-programmering. ‘Lineaire tv beslaat nog altijd het grootste deel van de kijktijd als we het hebben over long form video. On demand kijken groeit hard, maar wij zien dat het heel goed naast elkaar kan bestaan. Kijkers zijn ook bereid voor beide vormen te betalen. Dit is een fantastische tijd voor het publiek dat uit steeds meer hoge kwaliteit content kan kiezen én zelf kan bepalen op welke manier men dat bekijkt.’
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie