Waarom zijn app ratings belangrijk? Het ontwikkelen van apps is al een behoorlijke onderneming, echter het ontvangen van klantwaardering is net zo’n uitdaging. Het beoogde effect is om potentiële gebruikers te beïnvloeden om de app te downloaden. App ontwikkelaars die hun app hebben verbeterd naar 4 of 5 sterren kunnen een significante toename zien in het aantal downloads. Plus, een goede app rating doet hetaltijd goed binnen het directie- team.
Ondanks dat er al veel over geschreven is – blogs, boeken en mogelijk onderzoeken door gespecialiseerde bureaus – wilde ik zelf op onderzoek uitgaan en dit combineren met mijn eigen ervaringen. Ik liep immers zelf ook bij verschillende klanten tegen de slechte app ratings aan. Ze vroegen mij om een plan te bedenken hoe dit te verbeteren.
Om te achterhalen waarom gebruikers slechte en goede ratings geven heb ik 500 reviews in de app stores van Android en Apple onderzocht. Hierbij heb ik de ‘redenen’ van reviews verdeeld in twee groepen, namelijk de slechte reviews met 1 of 2 sterren en de geweldige reviews met 5 sterren. Ik heb me hierbij alleen gericht op gratis apps, niet-games, uit de algemene Top 50.
Mijn veronderstelling was dat gebruikers voornamelijk negatief zouden reageren wanneer een app er niet mooi uitziet of wanneer de app relevantie mist. In de bureauwereld is het ontwerpconcept van de app waar het meest over wordt gesproken en waarvan je verwacht dat ook de gebruikers hier de meeste waarde aan hechten. Het is echter opvallend dat een slecht design niet zozeer leidt tot zeer slechte ratings. De resultaten laten echter zien dat app crashes, foutmeldingen en het volledig vastlopen van app de nummer één reden is voor slechte ratings. Het opvallende hieraan vind ik dat dit juist vooraf te testen is en dus te voorkomen.
Op de tweede plaats komt de frustratie van het ontbreken van bepaalde content. Gebruikers klagen hier over het ontbreken van content en functionaliteiten die wel beschikbaar zijn op bijvoorbeeld de website. De derde meest populaire reden is een slechte technische uitvoering. Hierbij komen vooral klachten voor zoals “zeer slechte update”, “vorige versie was goed genoeg” en “de ontwikkelaar heeft er niets van begrepen”.
Op basis van deze resultaten wil ik graag meegeven dat het ontwikkelen van een app een totaal nieuwe wereld is. Een succesvolle app is een combinatie van de technologische mogelijkheden van het device en je ontwikkelteam en de gewenste gebruikerservaring die de gebruikers verwachten. Als deze twee niet samenwerken en een goede afstemming met elkaar hebben, wordt het lastig om goede app ratings te krijgen. Een gebruiker heeft geen boodschap aan een slechte database-verbinding of de uitdagingen van de vele verschillende Android schermresoluties. Sterker nog, een gebruiker met een oude iPhone geeft net zo makkelijk een slechte app rating.
<a href="https://animeappsforandroid.wixsite.com/mysite/blog/top-7-best-free-anime-streaming-sites-of-2018"></a>