De totale netto mediaomzet groeit van 3,14 miljard in 2009 naar 3,33 miljard in 2010, een stijging van 6 procent. Dat word ingeschat door Platform Media Adviesbureaus (PMA). Voor de inschatting is gekeken naar de netto bestedingen via de mediabureaus die zijn aangesloten bij PMA. Die zijn volgens PMA goed voor 53 procent van het totaal. (Vorig jaar nog 50 procent.) Niet meegerekend zijn de omzetten van internet search, folders en direct mail. PMA spreekt van een ‘duidelijk herstel van de markt in 2010.’
Uit de rapportage van PMA komt dat de mediaomzet via PMA-bureaus sneller groeit dan de markt: 12 procent. Online is met een groei van 37 procent één van de snelst groeiende mediumtypen. Maar het mediumtype televisie kent nog altijd de grootste geldstroom. Het groeide weliswaar met ‘slechts’ 18 procent, maar de omzet is nog altijd bijna vier keer zo groot als die van internet. De netto televisieomzet van de gezamenlijke PMA-bureaus bedroeg 797 miljoen, internet komt uit op 216 miljoen. Als de cijfers worden geëxtrapoleerd naar de gehele markt, komt televisie uit op 1,5 miljard euro en internet op 407 miljoen. De markt voor printadvertenties laat als enige een daling zien: -/- 3 procent.
PMA stelt vast dat er zijn geen volledig betrouwbare cijfers van de totale netto mediabestedingen beschikbaar zijn. Om de inzichtelijkheid van de markt te vergroten zal PMA de netto bestedingcijfers per mediumtype vanaf nu twee keer per jaar publiceren.
Onderstaande rapportage geeft de totale netto bestedingen (in € x 000) per mediumtype voor alle PMA bureaus gezamenlijk weer.
Televisie
2010: 797.083 (+18%)
2009: 677.775
Radio
2010: 196.335 (+4%)
2009: 188.945
Print
2010: 420.575 (-3%)
2009: 432.082
Out of Home
2010: 130.926 (+15%)
2009: 113.670
Bioscoop
2010: 7.165 (+55%)
2009: 4.617
Online
2010: 215.876 (+37%)
2009: 157.442
Totaal
2010: 1.767.960 (+12%)
2009: 1.574.531
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!