Dit vertaalt zich in het budget voor search marketing, dat bij opdrachtgevers gemiddeld 26% van het digitaal marketingbudget is. Opvallend genoeg zegt de marketeer het kennisniveau van search marketing onvoldoende te vinden.
Opvallende uitkomst is ook dat de Google webmaster-tools door 40% van de opdrachtgevers niet wordt gebruikt. De ‘DM Barometer: Search marketing’ is een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing. Het onderzoek en rapport zijn een vervolg op een eerdere editie uit 2012.
Budget voor search marketing
Naast het feit dat ruim een kwart van het digitale marketingbudget naar ‘search’ gaat, wijst het onderzoek ook uit dat het budget een stijgende lijn kent; in november 2012 heeft de DM Barometer het thema search marketing eerder onder de loep genomen. Toen gaf gemiddeld 54% van de opdrachtgevers en 75% van de bureaus aan dat het budget voor search marketing in 2013 zou stijgen. Ook nu geeft 36% van de opdrachtgevers en 54% van de bureaus aan dat het budget in 2014 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Kennisniveau onder de maat
Het valt op dat marketeers het kennisniveau van search marketing bij de gemiddelde marketeer een onvoldoende geven. 58% vindt het kennisniveau matig of zelfs zwak. 'Het is een grote verrassing dat het kennisniveau over search een duidelijke onvoldoende krijgt. Search is een belangrijk kanaal in de marketingmix en, vooral in Nederland, zeer volwassen geworden. Mogelijk onderschat de marketeer zichzelf en anders is het een uitdaging voor een ieder om meer kennis op te doen. De DDMA Commissie Search zet zich al langere tijd in om kennis te verspreiden via bijvoorbeeld praktische clinics, gastcolleges, het Friends of Search congres en de Search Vraagbaak. En blijkbaar is deze kennisdeling hard nodig', aldus Jeffrey Bleijendaal, Ematters.
Gebruik van Google features
Aan de marketeers is ook gevraagd in hoeverre zij Google features gebruiken in hun search marketing activiteiten, zoals bijvoorbeeld webmaster-tools, Google+ en Google AdWords. De Google webmaster-tools worden door 60% van de opdrachtgevers gebruikt. Dit betekent dat 40% dit niet gebruikt. Google+ wordt door 35% van de opdrachtgevers toegepast. En qua Google AdWords mogelijkheden gebruiken organisaties vooral search campagnes (76%) en display advertising (67%). Jan Dirkzwager, SDIM: 'Aangezien Google Analytics het meest gebruikte systeem is, blijft het vreemd dat maar liefst 40% van de opdrachtgevers aangeeft de data niet te gebruiken. Zeker ook gezien het feit dat organic keyword-data niet meer beschikbaar is in Google Analytics. Er is voor Google, de DDMA Commissie Search en de bureaus klaarblijkelijk nog veel aan kennisverspreiding te doen.'
Andere opvallende cijfers
In de DM Barometer zijn ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:
- 66% van de marketeers is het niet eens met de stelling ‘SEO stopt met bestaan en gaat over naar contentmarketing’.
- Linkbuilding is een ‘must’ voor het behalen van goede SEO-resultaten, vindt 70% van de marketeers.
- 82% van de marketeers is tevreden over Google AdWords.
- 2 op de 3 marketeers is het eens met de stelling ‘Search zonder branding is een losing game’.
Rapport downloaden
Het volledige rapport en bijbehorende infographic is te downloaden via de DDMA Kennisbank. In het rapport staan alle resultaten en quotes weergegeven. Wilt u de volgende keer ook meedoen, meld u zich dan HIER aan. Respondenten van de DM Barometer ontvangen het volledige onderzoeksrapport per e-mail.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!