Premium

The Lion's Butts: voor jouw prijswinnende idee dat niet is uitgevoerd

‘De Leeuw die je verdient, maar niet won’

Het is een van de meest frustrerende dingen voor een creatief: jouw idee wint in Cannes, omdat het door iemand anders is uitgevoerd en ingestuurd. Kun jij aantonen dat jij hetzelfde idee had als een Cannes Lions-winnaar? Dan maak je kans op een Lion's Butt.

Het idee voor Hungerithm
De award is een initiatief van creatief duo Ramin Bahari en Judit Kun. Zij kwamen op het idee toen ze zagen dat 'Hungerithm’ van Snickers (bureau: Clemenger BBDO) zes gouden Leeuwen won dit jaar. ‘Wij presenteerden ooit bijna hetzelfde idee’, vertelt Bahari. ‘Maar dat werd uiteindelijk niet uitgevoerd. We hoorden in onze omgeving meer van dit soort verhalen. Dat bracht ons op het idee voor de Lion's Butts.’

Wat is jouw 'but'?
‘Butts’ verwijst naar de reden waarom jouw idee niet is uitgevoerd: wat is je ‘but’ (maar)? Als je jouw idee inzendt, moet je aangeven om welke case het ging, welke prijs die case heeft gewonnen en waarom jouw idee niet is uitgewerkt. Durfde je klant het niet aan? Was er onvoldoende budget? Of zat je pitch slecht in elkaar?

Les voor de volgende keer
‘Het is zo makkelijk om te zeggen dat jij ooit hetzelfde idee had, maar het idee is slechts 10% van de case’, zegt Bahari. ‘De overige 90% is hard werk. Met deze prijs willen we de creatieven dus niet alleen belonen voor goede ideeën, maar ook helpen herinneren dat ze de volgende keer harder moeten werken. Daarom is het beeldje niet het hoofd, maar de ‘ass’ van een leeuw.’

Inzenden voor de Lion's Butts kan tot en met 31 juli en kost een paar euro (de eerste week 99 cent). De inschrijving is gisteren geopend en de organisatie heeft nu al cases ontvangen uit Nederland, Frankrijk, Engeland en Wit-Rusland. De prijsuitreiking is in augustus. Bahari: ‘Digitaal, want Carré afhuren past niet in ons budget.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie