Facebook’s recorddeal
Studeer jij al maanden met je matties op de choreografie van ‘I want it that way’? Maar kan je er helaas geen vette video van maken omdat de Backstreet Boys geld willen zien als je hun hitje als soundtrack gebruikt? Wellicht gloort er hoop. Facebook is namelijk druk aan het onderhandelen met platenmaatschappijen. Uitkomst zou moeten zijn dat jij gewoon die toptrack onder je Facebook video mag zetten. Daarmee zouden ze concurrenten Snapchat en Twitter flink overtroeven, want er is niets leuker dan de juiste muzikale noot onder je filmpje, zonder dat het offline gehaald wordt omdat je copyright schendt. Smart move, Facebook, ze willen tenslotte een echt videoplatform worden.
Hopelijk verlopen de onderhandelingen een beetje voorspoedig en kun jij snel je eigen muziekvideo’s in elkaar zetten!
Skip de ad
Snap Inc. haalt z’n inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte. Dat is in ieder geval wat het bedrijf aangaf toen ze hun formulieren ten behoeve van de toekomstige beursgang indienden. Maar hoe lang blijven die advertentie dollars nog binnenstromen nu is gebleken dat meer dan 60% van de Snapchat gebruikers diezelfde advertenties skipt? Sterker nog, het platform is bij uitstek de plek om jongeren (18 – 24 jarigen) te bereiken, maar van deze groep slaat zelfs 80% de ads over. Dat is eigenlijk ook niet zo heel gek gezien het feit dat de meeste gebruikers de foto app vooral gebruiken om leuke, grappige content met vrienden te delen en eventueel wat celebs te volgen.
Wel goed om te melden is dat het echt gaat om advertenties van merken die de Snappers niet volgen, dus geen branded content waar gebruikers bewust op klikken. Snapchat is in tegenstelling tot Instagram en Facebook echt een onderonsje tussen vrienden en hier en daar een leuk merk, en tijdens onderonsjes heeft niemand zin in reclames, toch?
Hoeveel milliseconden heb jij ‘m bekeken?
We blijven even in de advertenties. Facebook gaat namelijk de resultaten van ads inzichtelijker maken het komende jaar. Zo kun je binnenkort van je display ads zien hoeveel milliseconde (lekker nauwkeurig) ze op iemand’s scherm zichtbaar waren, hoeveel milliseconden 50% van de advertentie op het scherm was en, uiteraard, hoe lang de advertentie voor 100% te zien was. Daarnaast kan je als adverteerder later dit jaar je video’s specifieker gaan inkopen. Hier kun je denken aan de optie om pas te betalen als je video helemaal vertoond is, wanneer ‘ie twee seconden afgespeeld is of aan video’s met geluid te laten afspelen (aan dit laatste kan je gelukkig wel wat doen in je instellingen).
Zo hoef je dus als adverteerder niet meer te gissen of die view wel echt telt als view en kan je je geld nog beter uitgeven, aansluitend bij je doelstellingen. Effectiever spenden, wie vindt dat nou niet chill?
Lekker Live
Lekker in the moment, dat is helemaal van nu. Facebook Live, Instagram Stories Live, je kunt je leven overal en altijd ‘nu’ delen. Ook YouTube zag daar wel wat in. Uiteraard is het al tijden mogelijk om te livestreamen via YouTube, maar dat was niet mobiel en dus een stukje minder ‘altijd en overal’. Daar gaat het videoplatform nu verandering in brengen met de introductie van mobile live streaming. Dit geeft streamers volgens YouTube de mogelijkheid om nóg intiemer en spontaner hun leven en creativiteit te delen.
Ze hebben de feature direct in de YouTube app gebouwd, dus je hoeft eigenlijk alleen nog maar op een knop te drukken om de hele wereld een kijkje in je leven te geven. Mits je 10 duizend volgers hebt op je kanaal dan. Want ja, helaas is de functie voor nu alleen uitgerold naar de Youtubers die reeds populair zijn. Bummer! Maar, de online video pionier geeft aan dat ook het ‘gewone volk’ snel genoeg live kan gaan.
Geen zin om live te leven te delen, maar wel om op te vallen bij die ene (buitenlandse) influencer die je als een trouwe hond volgt (en zeker als ‘ie mobiel gaat livestreamen)? Dan heeft YouTube ook voor jou iets nieuws: Super Chat. Deze functie geeft je de mogelijkheid om, tegen betaling, jouw bericht extra te laten opvallen door ‘m te highlighten en vast te laten staan bovenaan de overige comments. Zo moet de streamer in kwestie je liefdesverklaring wel zien, toch?
Foutje, bedankt
Dat niet alle beleggers even scherp zijn, bleek op 2 februari toen het aandeel van SNAP Interactive ineens met 164% de lucht in ging. Jep, op de dag dat Snap Inc. haar eerste stap deed naar een beursgang (waarschijnlijk in maart) kon een flink aantal beleggers hun enthousiasme niet beteugelen. Ze dachten met een aandeel SNAP Interactive een klein stukje SnapChat te kopen. SNAP Interactive heeft inderdaad een aantal date- en chatapps, maar SnapChat is not one of them. De fout is ingezien en de aandelen van SNAP Interactive zijn inmiddels flink gekelderd. De gloriedagen waren dus van korte duur, net als de foto’s op Snapchat.
Pinned it!
De infinity scroll van Pinterest maakt ons over het algemeen vrij hebberig. Slim van het platform om daar nu op in te spelen door ‘shop the look’ uit te rollen in de Verenigde Staten. Ja ja, dan kun je in één klik meer items op een foto kopen, dus die leuke look hangt binnen no time in je kast! En als niet duidelijk is waar je een bepaald item kunt kopen of het niet te koop is, dan geeft Pinterest je suggesties voor soortgelijke producten. De eerste testen laten veelbelovende resultaten zien.
Een andere fijne update van het digitale prikbord is de nieuwe ‘lens’ functie. Je hebt nu de mogelijkheid om een foto te uploaden en Pinterest gaat op zoek voor je naar die ene stoel of stoelen die er op lijken. Daarnaast geeft Lens je suggesties hoe je die stoel op een stijlvolle wijze kan implementeren in je interieur. Wij zijn een beetje aan het huilen dat deze functies enkel getest worden in de States en wachten vol smart tot ons koude kikkerlandje aan de beurt is.
Om de pijn iets te verzachten, heeft Pinterest een andere functie wel wereldwijd uitgerold: Instant Ideas. Wellicht is het je al opgevallen, de te pinnen afbeeldingen bevatten tegenwoordig een rondje rechts onderin waar je op kunt klikken om instant meer van dezelfde soort pins op je feed te zien. Wij zijn weer oneindig vastgepind.
Dit was weer de #lekkersociaal van deze week. We zijn nu al benieuwd naar de soundtrack van jouw leven!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!