Leden communiceren het liefst met hun vereniging middels traditionele communicatiemiddelen waarover zij zelf de controle kunnen uitoefenen.
Zo blijkt uit onderzoek van CRM Partners, dat vragen stelde aan 525 leden van werkgerelateerde ledenorganisaties, belangenverenigingen en ledenorganisaties met een cultuurinslag.
Bij zowel vragen als klachten zijn e-mail en telefonisch contact het meest populair.
59 procent van de leden spreekt de voorkeur uit om een vraag per e-mail te stellen, 26 procent doet dit liever telefonisch.
Als het gaat om een klacht communiceert 53 procent het liefst per e-mail, gevolgd door 31 procent die dit liever telefonisch doet.
Zowel bij vragen als bij klachten geeft slechts 2 procent van de leden aan contact te zoeken via social media. De voorkeur voor dit communicatiemiddel ligt het hoogst bij de leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar (6%).
Van de 60-plussers heeft niemand een voorkeur voor social media.
Communicatievoorkeuren van leden bij vragen en klachten uitgedrukt in procenten
Vastleggen
CRM Partners adviseert om de communicatievoorkeur van leden, zodra deze bekend is, vast te leggen. Voor de meerderheid van de leden (59%) geldt dat zij hun communicatievoorkeur (nog) niet kunnen vastleggen.
Aad Schulten, CRM Partners: ‘Veel ledenorganisaties maken zich nog altijd druk over hun ledenaantallen en de relatie met hun leden. Goed zicht hebben op hoe leden het liefst communiceren met hun vereniging is daarom noodzakelijk. Door gegevens, wensen en behoeften op het gebied van communicatie van leden vast te leggen, behouden leden de controle en regie en werken ledenorganisaties ook automatisch aan het verstevigen van de band met hun leden. Dit wordt extra versterkt wanneer leden die voorkeur zelfstandig kunnen registeren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!