Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waar Sinterklaas net in het land is, waagt een enkele winkelier het al om kerstartikelen te verkopen. Bah. Het liefst zou ik daar nu uitgebreid over tieren. Voor de gemiddelde communicatiemanager echter, is het noodzaak om tijdig stil te staan bij de feestdagen. Cadeaus, borrels, recepties en natuurlijk de wenskaarten… Het is een traject waar inspraak hoogtij viert en het naarste is dat al die inspanningen uiteindelijk zo obligaat worden. Hol. Voorspelbaar. Hoe maak je er als communicatieverantwoordelijke nog een zinnig contactmoment van? Steeds meer goede doelen spelen daar grif op in.

Voor dit blogje typte ik op Google even ‘kerst’ en ‘goede doel’. Resultaat? 837.000 hits, 678.000 afkomstig uit Nederland. Op 258.000 daarvan wordt volgens Google gesproken over het versturen van kerstkaarten. Ongelofelijk toch? Kerstkaarten met een goed tintje waren vroeger exclusief domein van Unicef. Mijn buurvrouw verkocht die kaarten en ik meen ook kalenders. Met mijn buurmeisjes werd ik geacht me te gedragen als er ‘klanten’ aan huis kwamen om hun bestelling te plaatsen. Heel persoonlijk contact. Maar dat was toen. verkoopt ze nu al voor het 50e jaar, die kaarten, het merendeel nog net zo tuttig als vroeger. Met uitzondering van de Robbie Williams-kaart die zo schril in het assortiment afsteekt dat je er bijna van zou schrikken. Dat terzijde. Punt is: Unicef is dus al lang niet meer de enige. Bij vrijwel alle goede doelen is er wel iets gezelligs te doen met kerst, hoewel het opvallend vaak blijft bij kaarten. Onder de iets bizarre titel ‘’ hebben de Warchild-marketeers er in ieder geval wat leuks en persoonlijks van weten te maken. Jammer dat daar op de eigenlijk niets van terug is te vinden en het bij het standaard riedeltje blijft.

Bij , een kinderhulporganisatie waarvoor ik me inzet, hebben we jaar na jaar de discussie wat we moeten doen met de feestdagen. Moeten we inspelen op het nationaal sentiment van naastenliefde? Of moeten we als goedzakelijke partij juist benadrukken dat ieder moment goed is als warm contactmoment met je doelgroep, mits de charity-boodschap maar aansluit bij de bedrijfsstrategie? Sterker, dat de impact van je boodschap waarschijnlijk toeneemt als het Umfelt minder wordt verstikt door concurrerende goede wensen.

Met Net4kids bieden we nu beiden: we hebben een waarmee bedrijven zich zichtbaar aan een project kunnen verbinden. Organisaties kunnen online een eigen project adopteren en van dat specifieke project een kaart met hun logo aan hun hele adressenbestand sturen. De catch van het Net4kids-concept zit in de terugkoppeling over het project. Dankzij de halfjaarlijkse rapportage ontstaat een tweede contactmoment met de doelgroep, waarbij je de resultaten van je hulp met je klanten kunt delen. Het klinkt opportunistisch om te spreken van ‘meer rendement van je kerstdonatie’, maar onder vakgenoten durf ik het wel aan. Ik nodig een ieder dan ook van harte uit eens op de te kijken.

Rest mij u allen veel sterkte te wensen met die donkere decemberdagen. Ik ben groot fan van Sinterklaas maar absoluut geen liefhebber van kerst. Wie overweegt mij een cadeau te sturen, wil ik vragen dat op rijm te doen, of in de vorm van een donatie, waar ik in de loop van het jaar, op een willekeurig moment, gráág eens verder over praat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie