Onlangs berichtte onze zuiderburen over een interessant fenomeen, door de vraag op te werpen of marketing de kerk kan redden? De Vereniging voor promotie en communicatie (Vepec) organiseerde een bijeenkomst over dit vraagstuk in Antwerpen, waarbij ook de alom gewaardeerde Kardinaal Danneels aanwezig was. In dit specifieke geval werd de problematiek rondomde de Rooms Katholieke Kerk besproken, maar je zou deze vraag evengoed op elke willekeurige geloofsgemeenschap kunnen betrekken. De krant De Standaard wijdde enkele artikelen aan dit onderwerp: Kan de marketing de kerk redden? deel A en deel B en: De blijde boodschap ? nieuwe stijl; deel A en deel B, met verrassende uitkomsten.
Al met al kun je stellen dat het het overwegen waard is om door bepaalde gerichte promotionele acties aandacht te vragen voor de kerk en haar boodschap. Daarbij wil ik wel aantekenen dat een kerk niet met een bedrijf vergeleken kan worden en het ook nooit zou moeten willen worden, om zich op zo'n manier over te leveren aan het grote geld. Ik geloof wel dat je wel enkele klassieke marketing P's kan gebruiken om de blijde boodschap, het evangelie van Jezus Christus, onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Het product is te vinden op een bekende plaats, dat wel wat extra aandacht kan gebruiken.
Een voorbeeld van zo'n initiatief in Nederland is te vinden bij de Raad van Kerken in Nederland. Met het project Intercity Pasen willen de diverse kerken die Nederland rijk is de aandacht vragen voor de tijd rondom de zogenaamde lijdenstijd en het paasfeest, dat dit jaar van 1 t/m 9 april plaatsvindt? Over marketing gesproken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!