Supermarkten in Nederland hebben in juli iets meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
De grootgrutters boekten in juli een omzet van bijna 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van juli 2014. In de eerste zeven maanden van het jaar werd voor ruim 20 miljard aan boodschappen verkocht, wat 0,7 procent meer is dan in 2014.
Gemiddeld betaalt de consument 21,89 euro per bezoek aan de supermarkt. Ten opzichte van juli vorig jaar is dat een daling van 1,5 procent, maar het aantal supermarktbezoeken is daarentegen met 2 procent gestegen.
Volgens GfK is het inmiddels gebruikelijk geworden om ook op zondag boodschappen te doen. Ruim twee derde van de Nederlandse huishoudens gaat regelmatig naar de supermarkt op de traditionele rustdag, wat zorgt voor een omzet van 1,3 miljard euro.
Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening, terwijl gepensioneerden liever op andere dagen hun boodschappen halen. Ook verschilt het animo per regio. Consumenten in het noorden en oosten gaan minder vaak op zondag naar de super dan mensen in de Randstad.
Vrijdag en zaterdag blijven de populairste dagen om inkopen te doen. Bijna de helft van alle boodschappen wordt op deze twee dagen gekocht. Mede door de toename aan supermarkten die ook op zondag open zijn, neemt dit aantal wel af.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!