Jongeren zijn wel betrokken

Veel jongeren voelen zich op dit moment erg betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland en zijn kritisch over de Nederlandse 'omgangsvormen'. Ze willen meehelpen aan een betere maatschappij, maar hebben behoefte aan nieuwe, moderne manieren om dit te doen. Tegelijkertijd hebben ze het gevoel dat de 'media' juist een ander (lees: negatief) beeld van jongeren proberen te schetsen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van en , dat vandaag werd gepubliceerd. Maar liefst 93 procent van de ondervraagde jongeren voelt zich sterk verbonden met groot nieuws en de ontwikkelingen in onze maatschappij.
De moord op Theo van Gogh had een enorme impact op jongeren, net als de Tsunamiramp, op tweede kerstdag 2004.

Veel jongeren storen zich ook aan verkeerde omgangsvormen, en dan bedoelen ze met name het gebrek aan respect voor elkaar, verschillende culturen en verschillende generaties. Mensen tonen volgens veel jongeren onvoldoende inzet om elkaar te helpen, en er is teveel onveiligheid.

Opmerkelijk: maar liefst 77 procent van de jongeren wil daadwerkelijk iets doen aan de gesignaleerde pro-blemen. Niet via actiegroepen, een politieke partij of vakbond, zoals 'vroeger', maar meer op persoonlijk niveau, in de eigen omgeving. Jongeren geven hierbij aan behoefte te hebben aan nieuwe, moderne en toegankelijke manieren om hun maatschappelijke betrokkenheid te uiten en problemen aan te pakken.

Ondanks hun kritiek voelt maar 14 procent van de ondervraagde jongeren zich niet thuis in ons land. Qrius vergeleek de onderzoeksresultaten met die van de nationale enquete , en kwam tot de conclusie dat jongeren positiever in het leven staan, minder cynisch zijn en meer bereid zijn de handen uit de mouwen te steken dan volwassenen.

Dit beeld is in tegenspraak met het beeld dat 'de media' van jongeren schetsen. 92 procent van de jongeren is dan ook van mening dat de media een verkeerd beeld schetsen van jongeren. Het beeld is volgens hen vaak ongenuanceerd en te negatief. 'Dat alle jongeren geen normen en waarden hebben', Dat we veel minder weten dan ouderen toen die jong waren'. Jongeren roepen de media dan ook op om beter hun best te doen in een positievere berichtgeving.

Het onderzoek is uitgevoerd onder jongeren die meewerken aan Switch On, een onderzoekspanel van MTV Networks en Qrius. In totaal zijn 5000 jongeren in de leeftijd van 13 tot 29 jaar lid van dit panel. Aan het onderzoek zelf deden 1000 respondenten mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie